Płatności mobilne. BLIK zbliżeniowy jest tak wygodny i bezpieczny, jak to tylko możliwe
Trudno dziś wyobrazić sobie codzienne życie bez płatności mobilnych, ale coraz rzadziej sięgamy po karty płatnicze, wybierając smartfon, który zwykle i tak mamy w ręku. Nie wszystkie formy płatności za pomocą smartfona oferują jednocześnie największą wygodę oraz najwyższe bezpieczeństwo. Sprawdź, dlaczego ludzie ery BLIKA płacą bezpiecznie. (fot. Shutterstock)
Trudno w to uwierzyć, że płatności za pomocą BLIKA funkcjonują w Polsce już od niemal dziesięciu lat. BLIK, który działa tylko w ramach aplikacji mobilnych banków, jest dziś liderem płatności bezgotówkowych w Polsce. Jest dostępny w prawie wszystkich bankach w Polsce i aktywnie korzysta z niego blisko 17 mln użytkowników.
Jak działa BLIK zbliżeniowy? Wystarczy odblokować nasz telefon, zbliżyć do terminala zbliżeniowego i… już, to naprawdę wszystko. Możemy najwyżej zostać poproszeni o ponowne odblokowanie telefonu. Nie musimy uruchamiać żadnej aplikacji, niczego klikać i potwierdzać, bo sposobem autoryzacji, czyli potwierdzenia, że to właśnie my właśnie dokonujemy płatności, jest odblokowanie naszego smartfona. W końcu nikt przypadkowy nie odblokuje go swoją twarzą, odciskiem palca czy kodem PIN.
Aby BLIK zbliżeniowy był bezpieczny, konieczne jest posiadanie mocnej blokady telefonu, czyli za pomocą biometrii czy kodu PIN. Jeśli z jakiegoś powodu ustawiliśmy sobie odblokowanie telefonu za pomocą przesunięcia palcem po ekranie, to podczas procesu aktywacji BLIKA zbliżeniowego będziemy musieli to zmienić – aplikacja bankowa poprosi nas o wprowadzenie bezpiecznej metody odblokowania urządzenia.
Gdy jesteśmy w sklepie, nie musimy informować sprzedawcy, że chcemy zapłacić BLIKIEM zbliżeniowym, bo zwykle wystarczy powiedzieć, że chcemy zapłacić zbliżeniowo.. Z kolei w przypadku kas samoobsługowych trzeba wybrać „płatność kartą lub BLIKIEM zbliżeniowym”. Jeśli stukniemy w logo BLIK, to będziemy musieli podać 6-cyfrowy kod BLIK i go potwierdzić w apce bankowej.
Aby zadziałał BLIK zbliżeniowy, aplikacja bankowa musi być ustawiona jako domyślna do płatności telefonem – zrobimy to w ustawieniach naszego telefonu. Co warto podkreślić, nie musimy logować się do aplikacji banku. Musimy za to mieć włączoną funkcję NFC – to właśnie za pomocą tej technologii nasz telefon podczas płacenia łączy się z terminalem. Oczywiście włączenie BLIKA zbliżeniowego nie sprawi, że nie możemy korzystać ze zwykłego BLIKA z 6-cyfrowym kodem. Ta funkcja pozostaje bez zmian.
Aby korzystać płatności zbliżeniowej BLIK, musimy mieć aktywną aplikację mobilną jednego z sześciu banków. Obecnie BLIK zbliżeniowy obsługuje Alior Bank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska, Bank Millennium, ING Bank Śląski i mBank. Trzeba też zaznaczyć, że obecnie płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są tylko na telefonach z systemem Android oraz HarmonyOS. Dla pewności dostępność tej usługi warto sprawdzić w swoim banku.
BLIK zapewnia maksymalne bezpieczeństwo naszych pieniędzy, ale nie zdejmuje to z nas zupełnie obowiązku dbania o zachowanie podstawowych zasad bezpiecznych płatności. Dlatego bądźmy uważni, weryfikujmy podejrzanie atrakcyjne oferty sprzedaży, nie klikajmy w nieznane nam linki i nie podawajmy kodu BLIK na komunikatorach. Ostrzegajmy też swoich bliskich przed popularnymi oszustwami. Na koniec dnia to my decydujemy, komu i za co płacimy, więc róbmy to z głową.
Kliknij tu, aby sprawdzić jak płacić bezpiecznie