Carrefour chce być nowym Amazonem. Idzie w cyfryzację, mierzy w pozycję światowego lidera
Koniec ze skazaną na porażkę z gigantami e-handlu strategią opartą na klasycznych super- i hipermarketach, idziemy na całego w cyfryzację. Taki sygnał płynie z ogłoszonej przez Carrefoura nowej strategii, która w najbliższych latach ma całkowicie odmienić francuskiego giganta branży handlowej. W ciągu pięciu lat spółka chce potroić przychody z e-commerce do 10 mld euro i stać się światowym liderem cyfrowej sprzedaży detalicznej.
Nowa strategia Cerrefoura została przedstawiona we wtorek podczas imprezy w Paryżu pod nazwą „Digital Day”. Nowa strategia ma się opierać na unikalnych i kluczowych atutach Grupy Carrefour, będących owocem głębokiej transformacji prowadzonej od 2018 roku.
Francuzi deklarują, że chcą działać w duchu „data-centric, digital first”, co po odcedzeniu marketingowego języka oznacza, że internetowy kanał sprzedaży będzie traktowany priorytetowo, a firma ma wykorzystywać zaawansowaną analizę danych dotyczących zwyczajów zakupowych klientów.
Chcemy przekształcić Carrefour z tradycyjnego detalisty posiadającego możliwości w zakresie e-commerce w cyfrową firmę handlu detalicznego, która opiera całą swoją działalność oraz model tworzenia wartości na technologiach cyfrowych i danych
– deklaruje prezes Carrefoura Alexandre Bompard.
Nowe źródła przychodów
Szef francuskiej spółki przekonuje, że jej unikalny atut w branży handlowej jest „wszechkanałowość”, a planowana transformacja pozwoli go w pełni wykorzystać. Nasze osiągnięcia cyfrowe pozwolą nam rozwinąć nowe źródła przychodów i zysków oraz poprawić wyniki operacyjne całej naszej działalności – deklaruje.
Jestem przekonany, że ten nowy kierunek – „digital first” – istotnie przyczyni się do objęcia pozycji lidera na szybko zmieniającym się rynku
– mówi Bompard.
Firma ma skupić się na tych obszarach:
- szybszy rozwój działalności e-commerce,
- wzrost znaczenia biznesu opartego na Data & Retail Media,
- cyfryzacja usług finansowych,
- gruntowna transformacja tradycyjnych operacji dystrybucyjnych poprzez cyfryzację.
Carrefour chce potroić przychody brutto ze swojej działalności e-commerce do 10 mld euro w 2026 r. Firma zakłada, że dzięki cyfryzacji w 2026 roku osiągnie dodatkowe 600 mln euro zysku z bieżącej działalności operacyjnej w porównaniu z bieżącym rokiem.
Lider szybkich dostaw
Gigant chce przyspieszyć rozwój wszystkich form elektronicznego handlu towarami spożywczymi. Oprócz tradycyjnego modelu dostaw zakupów do domu, firma chce rozwijać nowe formaty: dostawy ekspresowe (do 3 godzin) oraz quick commerce (do 15 minut). W obu chce zostać liderem rynkowym.
Carrefour chce także skupić się na niespożywczym handlu w internecie. Przede wszystkim chce rozwijać platformy handlowe typu marketplace, a także działalność typu social commerce i live-shopping. Firma chce także rozwijać handel produktami używanymi, niespożywczymi marek własnych, a nawet produktami markowe sprzedawane w formacie drop shippingu.
Nie wiadomo, co to wszystko oznacza dla tradycyjnych kanałów sprzedaży Carrefoura, czyli hipermarketów, supermarketów i małych sklepów typu convenience.