Polacy narodem wybranym. Przetestują butelki przyszłości do piwa
Polacy narodem wybranym do testu nowych, ekologicznych butelek Carlsberga. Już w lipcu na polskim rynku pojawi się 1200 innowacyjnych butelek Fibre Bottle jako część największego testu konsumenckiego tego produktu organizowanego przez Grupę Carlsberg. Coraz więcej koncernów przykłada uwagę do materiału, z jakiego wykonane są butelki.
Łącznie 8000 ekologicznych butelek Fibre Bottle z piwem Carlsberg trafi do konsumentów z ośmiu rynków Europy Zachodniej: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji oraz z Polski.
Testy na tak szeroką skalę pozwolą Grupie Carlsberg zebrać informacje na temat doświadczeń konsumentów z Fibre Bottle. Wyniki posłużą do opracowania finalnego opakowania nowej generacji.
Polscy konsumenci będą je mogli wygrać w konkursach organizowanych przez markę Carlsberg w mediach społecznościowych, a także za pośrednictwem innych aktywności marketingowych.
Nowa butelka Fibre Bottle wykorzystuje materiał PEF
Ważnym kamieniem milowym przy tworzeniu butelki Fibre Bottle było opracowanie jej wewnętrznej wyściółki z polimeru PEF pochodzenia roślinnego. Za innowację jest odpowiedzialny partner Grupy Carlsberg – firma Avantium, wiodący ekspert w dziedzinie chemii odnawialnej.
PEF jest wytwarzany w całości z surowców naturalnych, jest kompatybilny z systemami recyklingu tworzyw sztucznych i może też ulec degradacji w przyrodzie, jeśli nie trafi do recyklingu.
PEF ma jeszcze jedną istotną funkcję – pełni rolę skutecznej bariery pomiędzy piwem a zewnętrzną obudową z włókna drzewnego, chroniąc piwo – jego smak i nagazowanie - lepiej niż konwencjonalne opakowania PET.
Zewnętrzna powłoka (obudowa) Fibre Bottle jest organiczna (bio-based), zbudowana z włókien drzewnych pozyskanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów z certyfikatem FSC.
Dodatkową jej zaletą są właściwości izolacyjne, dzięki którym piwo jest dłużej zimne w porównaniu z puszkami i szklanymi butelkami. Producentem zewnętrznej powłoki jest firma opakowaniowa Paboco.
Opracowanie i produkcja polimeru PEF jako funkcjonalnej bariery dla piwa, była jednym z największych wyzwań w tym projekcie. Dlatego uzyskanie dobrych wyników testów, współpraca z dostawcami i widok butelek napełnianych piwem Carlsberg na linii rozlewniczej jest dla nas wielkim osiągnięciem
- mówi Stephane Munch, wiceprezes ds. rozwoju w Grupie Carlsberg.
Fibre Bottle jest w 100 proc. organiczna (bio-based), z wyjątkiem kapsla, który jest niezbędny do zamknięcia butelki i utrzymania wysokiej jakości produktu. Butelka z kapslem w całości nadają się do recyklingu.
Fibre Bottle pozostawia dużo mniejszy ślad węglowy
Obecna generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenach cyklu życia produktu już teraz ma lepsze wyniki np. pod kątem emisji CO2 niż jednorazowa szklana butelka. Docelowo Grupa Carlsberg planuje, co jest poparte badaniami, że emisja CO2 w przypadku kolejnej generacji 3.0 Fibre Bottle będzie aż o 80 proc. niższa w porównaniu do emisji w trakcie cyklu życia szklanej butelki jednorazowej.
Oznacza to, że na każdą szklaną butelkę jednorazowego użytku można będzie wytworzyć pięć butelek Fibre Bottle przy takim samym śladzie węglowym.
Finalnym celem Grupy Carlsberg jest Fibre Bottle, która będzie miała tak samo niski ślad węglowy, jak szklana butelka zwrotna, która jest obecnie najbardziej wydajnym i przyjaznym środowisku opakowaniem, jeśli zostaje zwrócona przez konsumenta do sklepu.
Co równie ważne, Fibre Bottle nie zastąpi, ale uzupełni istniejące już portfolio opakowań, takich jak szklane butelki i puszki, dając konsumentom szerszy wybór.
Dzięki poprawie efektywności zwrotu opakowań w 2021 r. ograniczyliśmy nasze emisje CO2 o 400 ton. Zaś w wyniku stopniowego, od 2017 r., zmniejszania grubości szkła w butelkach zwrotnych, na koniec ub. roku zaoszczędziliśmy 4587 ton tego surowca
- mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak dyrektor ds. korporacyjnych Carlsberg Polska.
Pepsi pierwszym koncernem wprowadzającym w Polsce rPET
W listopadzie 2021 r. do produkcji w polskich zakładach firmy Pepsi trafiły butelki w całości wykonane z rPET – plastiku pochodzącego z przetworzenia. Pepsi twierdzi, że będzie pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych w Polsce, której wszystkie butelki będą produkowane z plastiku pochodzącego w 100 proc. z recyklingu.
Butelki rPET powstają ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki i zostają przetworzone na nowe opakowania. Dzięki temu zapewnia się takiej butelce kolejny cykl, a jednocześnie obniża poziom emisji gazów cieplarnianych (GHG).
PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100 proc. wykonanych z rPET obniży emisję GHG w Europie nawet o 40 proc. w przeliczeniu na jedną butelkę. GHG (z ang. greenhouse gas), inaczej zwany gazem cieplarnianym, to składnik atmosfery odpowiedzialny za powstanie efektu cieplarnianego.