Szybkie przelewy Blika absolutnym hitem, a operator już szykuje kolejną gorącą nowość
Z roku na rok coraz chętniej i częściej korzystamy z Blika. Szybkie i gratisowe przelewy na telefon realizowane na razie przez dziesięć banków zrobiły furorę w 2020 r. Czy takim samym hitem będzie Blik zbliżeniowy, który ma pojawić się na przełomie 2021 i 2022 r.?
Blik podsumował w czwartek czwarty kwartał i cały 2020 r. W ciągu dwunastu miesięcy odnotował 424 mln transakcji, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 r. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali 777 mln operacji.
Kiedy 1 mld płatności? Szybciej aniżeli możecie się tego państwo spodziewać
– zapowiedział na czwartkowej konferencji Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.
Łączna wartość transakcji od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł.
W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami
– zaznacza Dariusz Mazurkiewicz.
I dodaje, że ambicje PSP ma o wiele większe.
Intensywnie pracujemy nad tym, aby Blikiem można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy
– przekonuje CEO PSP.
Blik rządzi w polskim e-commerce
W czwartym kwartale 2020 roku użytkownicy Blika zrealizowali 140 mln transakcji, a w całym roku ponad 420 mln. Na koniec roku z systemu aktywnie korzystało 7 mln osób. Łączna wartość transakcji w czwartym kwartale sięgnęła 19 mld zł, a w całym 2020 roku – 57 mld zł.
Z rekordowych 140 mln transakcji zrealizowanych w IV kwartale 2020 r. 105,5 mln przypadły na e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Transakcje online to w tej chwili trzy czwarte wszystkich operacji wykonywanych Blikiem, a warto zaznaczyć, że udział Blika we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza 60 proc.
Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są transakcje p2p – czyli bardzo szybkmo zyskujące na popularności darmowe i błyskawiczne przelewy na numer telefonu, które oferowane są obecnie przez 10 banków. Wzrost tego typu operacji rok do roku wyniósł aż 167 proc. Łączna liczba transakcji zwiększyła się o 9,5 mln do 15,5 mln.
Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy między ludźmi
– przekonuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.
Jeśli chodzi o transakcje w terminalach płatniczych, w trzecim i czwartym kwartale 2020 r. realizowano ich po blisko 12 mln. To o 80 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2019 roku.
Z kolei w bankomatach zrealizowano ich 7,1 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 5 proc. wszystkich transakcji Blikiem. Do roku 2019 bankomaty były drugim po e-commerce miejscem, gdzie najchętniej używano Blika.
W czwartym kwartale Polacy wykonywali Blikiem średnio 1,5 mln transakcji dziennie. Rekord wyniósł 2,4 mln.
Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych Blikiem w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła prawie 19 mld zł, a na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób.
Te liczby dalej będą rosły, bo szefowie PSP już zapowiedzieli, że w ciągu najbliższych 10-11 miesięcy Blikiem będzie można płacić zbliżeniowo. Wyobrażacie to sobie? Dwie ulubione formy płatności w Polsce w jednym. To musi być hit.
Polacy chętnie polecają Blika
Według badań Kantar Polska Blik uzyskał w czwartym kwartale 2020 r. wskaźnik NPS na poziomie aż 62 punktów. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dla porównania – średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów. Blik najczęściej polecany jest za szybkość płatności, wygodę i łatwość korzystania, a także bezpieczeństwo. W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER, Blik uzyskał w czwartym kwartale 41 proc. (wzrost o 6 p.p. rok do roku), wyprzedzając takie marki jak VISA (25 proc.), Mastercard (19 proc.), G-Pay (6 proc.), Revolut (5 proc.) oraz Apple Pay (4 proc.).
Użytkownicy znają i cenią Blika przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. Blik jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji
– podkreśla Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
Jej zdaniem Blik upraszcza finanse, sprawia, że stają się, przyjemne, do tego ma bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą.