REKLAMA

Szybkie przelewy Blika absolutnym hitem, a operator już szykuje kolejną gorącą nowość

Z roku na rok coraz chętniej i częściej korzystamy z Blika. Szybkie i gratisowe przelewy na telefon realizowane na razie przez dziesięć banków zrobiły furorę w 2020 r. Czy takim samym hitem będzie Blik zbliżeniowy, który ma pojawić się na przełomie 2021 i 2022 r.?

Szybkie przelewy Blika absolutnym hitem, a  operator już szykuje kolejną gorącą nowość
REKLAMA

Blik podsumował w czwartek czwarty kwartał i cały 2020 r. W ciągu dwunastu miesięcy odnotował 424 mln transakcji, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 r. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali 777 mln operacji.

REKLAMA

Kiedy 1 mld płatności? Szybciej aniżeli możecie się tego państwo spodziewać

– zapowiedział na czwartkowej konferencji Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.

Łączna wartość transakcji od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł.

W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami

– zaznacza Dariusz Mazurkiewicz.

I dodaje, że ambicje PSP ma o wiele większe.

Intensywnie pracujemy nad tym, aby Blikiem można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy

– przekonuje CEO PSP.

Blik rządzi w polskim e-commerce

W czwartym kwartale 2020 roku użytkownicy Blika zrealizowali 140 mln transakcji, a w całym roku ponad 420 mln. Na koniec roku z systemu aktywnie korzystało 7 mln osób. Łączna wartość transakcji w czwartym kwartale sięgnęła 19 mld zł, a w całym 2020 roku – 57 mld zł.

 class="wp-image-1357813"

Z rekordowych 140 mln transakcji zrealizowanych w IV kwartale 2020 r. 105,5 mln przypadły na e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.

 class="wp-image-1357825"

Transakcje online to w tej chwili trzy czwarte wszystkich operacji wykonywanych Blikiem, a warto zaznaczyć, że udział Blika we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza 60 proc.

Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są transakcje p2p – czyli bardzo szybkmo zyskujące na popularności darmowe i błyskawiczne przelewy na numer telefonu, które oferowane są obecnie przez 10 banków. Wzrost tego typu operacji rok do roku wyniósł aż 167 proc. Łączna liczba transakcji zwiększyła się o 9,5 mln do 15,5 mln.

 class="wp-image-1357843"

Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy między ludźmi

– przekonuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.

Jeśli chodzi o transakcje w terminalach płatniczych, w trzecim i czwartym kwartale 2020 r. realizowano ich po blisko 12 mln. To o 80 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2019 roku.

Z kolei w bankomatach zrealizowano ich 7,1 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 5 proc. wszystkich transakcji Blikiem. Do roku 2019 bankomaty były drugim po e-commerce miejscem, gdzie najchętniej używano Blika.

W czwartym kwartale Polacy wykonywali Blikiem średnio 1,5 mln transakcji dziennie. Rekord wyniósł 2,4 mln.

Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych Blikiem w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła prawie 19 mld zł, a na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób.

Te liczby dalej będą rosły, bo szefowie PSP już zapowiedzieli, że w ciągu najbliższych 10-11 miesięcy Blikiem będzie można płacić zbliżeniowo. Wyobrażacie to sobie? Dwie ulubione formy płatności w Polsce w jednym. To musi być hit.

Polacy chętnie polecają Blika

Według badań Kantar Polska Blik uzyskał w czwartym kwartale 2020 r. wskaźnik NPS na poziomie aż 62 punktów. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dla porównania – średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów. Blik najczęściej polecany jest za szybkość płatności, wygodę i łatwość korzystania, a także bezpieczeństwo. W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER, Blik uzyskał w czwartym kwartale 41 proc. (wzrost o 6 p.p. rok do roku), wyprzedzając takie marki jak VISA (25 proc.), Mastercard (19 proc.), G-Pay (6 proc.), Revolut (5 proc.) oraz Apple Pay (4 proc.).

REKLAMA

Użytkownicy znają i cenią Blika przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. Blik jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji

– podkreśla Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.

Jej zdaniem Blik upraszcza finanse, sprawia, że stają się, przyjemne, do tego ma bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA