BLIK bije rekordy popularności. Wyprzedza całą konkurencję, w tym Visę i Mastercarda
BLIK jest usługą płatniczą, z której Polacy korzystają najczęściej i najchętniej. Według badania przeprowadzonego przez Klub Kantar praktycznie dwie trzecie użytkowników poleciłoby BLIK-a znajomym z uwagi na łatwość i szybkość realizacji transakcji. Tak samo jego unikalność i wszechstronność wykorzystania sprawia, że BLIK jest najszybciej rosnącą innowacją na rynku płatniczym w Polsce.
Popularność, jaką cieszy się BLIK, wciąż rośnie. W dobie bankowości elektronicznej to właśnie ta metoda płatności mobilnych ma w Polsce najwięcej zwolenników. Twórcy chwalą się fantastycznymi wynikami, a Kantar przestawia szereg obiecujących statystyk.
Kolejne rekordy BLIK-a
Drugi kwartał tego roku to najlepszy okres w historii istnienia BLIK-a. Dokonano wówczas z jego pomocą 100 mln transakcji. Cały system ma z kolei już 5,5 mln aktywnych użytkowników.
Wśród sposobów płatności bezgotówkowych, to BLIK cieszy się największą popularnością wśród Polaków. Aż trzy czwarte użytkowników aplikacji bankowych korzysta z tej usługi, a blisko jedna czwarta przynajmniej słyszała o niej.
BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w kategorii nowoczesnych płatności w Polsce
– mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności - operatora BLIK-a.
„Co istotne – cały czas wzmacnia swoją pozycję. Jest także najszybciej rosnącą w świadomości badanych innowacją na rynku płatności bezgotówkowych, powiększając dystans do innych rozwiązań – często oferowanych przez globalnych graczy. Mimo że marka BLIK obecna jest na rynku zaledwie od 5 lat, udało nam się zbudować wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można go wykorzystać oraz przekonać bardzo wielu użytkowników do wypróbowania naszej metody płatności” – dodaje.
60 proc. badanych korzysta z możliwości płacenia BLIK-iem w e-commerce, a 81 proc. wie o takiej funkcji. Niewiele mniej, bo 78 proc. i 73 proc. zdaje sobie sprawę z opcji odpowiednio, przelewu pieniędzy na numer telefonu oraz płatności w sklepach stacjonarnych. Blisko połowa spośród nich także korzysta z tych możliwości.
Garść specjalistycznych statystyk
Jeśli chodzi o NPS - wskaźnik lojalności klientów - BLIK uzyskał w drugim kwartale 2020 r. 57 punktów (średni wynik dla całej branży finansowej wynosi zaledwie 18 punktów).
Rozpoznawalność BLIKA rośnie. Znajomość spontaniczna marki to aż 69 proc. a znajomość wspomagana wynosi 97 proc.
– zwraca uwagę Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIK-a.
Jak wskazuje, żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma dziś takiej rozpoznawalności na naszym rynku. „Dla nas ważne jest jednak nie tylko to, że BLIK jest marką bardzo dobrze rozpoznawalną i taką, z której bardzo chętnie się korzysta, ale przede wszystkim dlatego, że zdecydowana większość tych, którzy się z BLIK-iem zetknęli, poleciałby tę usługę innym z uwagi na wyjątkowy user experience” – mówi.
W tzw. indeksie Brand POWER Kantara - liczącym siłę marki - BLIK uzyskał 37 proc., wyprzedzając marki Visa (27 proc.), Mastercard (22 proc.), G-Pay (5 proc.), Revolut (5 proc.), a także Apple Pay (3 proc.). Wpłynęły na to wygoda używania, bezpieczeństwo dokonywania płatności i oryginalność rozwiązania.
Do dziś BLIK pozostaje jedynym systemem płatności, który pod umożliwia płatność w POS, e-commerce, przelewy na telefon i wypłaty pieniędzy w bankomatach.
„Można powiedzieć, że BLIK upraszcza finanse, sprawia, że stają się one pozytywne i przyjemne, do tego daje bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą i po prostu fajną, współczesną marką, którą wszyscy możemy się cieszyć” – stwierdza Robert Bajek, account director w Kantar.
„Pamiętajmy o tym, że zarówno Visa, jak i Mastercard to bardzo silne, globalne marki. Obie znajdują się w top 10 (Visa na 5, a Mastercard na 10 miejscu) BrandZ – globalnego rankingu najsilniejszych światowych marek – wg danych opublikowanych w 2020. W grupie użytkowników aplikacji mobilnych BLIK jest marką najsilniejszą i najlepiej odpowiadającą na potrzeby użytkowników i zajmującą w ich umysłach pozycję zdecydowanie mocniejszą niż ci światowi giganci” – podkreśla Robert Bajek.