Choć 78 proc. firm deklaruje korzystanie z generatywnej AI w przynajmniej jednym obszarze, a 92 proc. twierdzi, że osiąga zwrot z inwestycji, to tylko jeden na stu menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe. Jesteśmy dopiero na wczesnym etapie transformacji.

Raport McKinsey 'The state of AI: How organizations are rewiring to capture value' wskazuje, że mimo znaczącego wzrostu zastosowania generatywnej AI w 2024 roku (z 55 proc. w roku poprzednim do 78 proc. obecnie), większość firm wciąż znajduje się na początkowym etapie implementacji tej technologii.

Z drugiej strony, badanie Snowflake przeprowadzone we współpracy z Enterprise Strategy Group pokazuje, że 92 proc. ankietowanych organizacji już teraz odnotowuje zwrot z inwestycji w AI, a na każdy zainwestowany milion dolarów przypada średnio 1,41 miliona dolarów zwrotu dzięki redukcji kosztów i wzrostowi przychodów.
Firmy tuningują duże modele językowe
Snowflake wskazuje, że 80 proc. organizacji dostosowuje duże modele językowe przy użyciu własnych danych, aby zwiększyć skuteczność AI. Jednak wielu respondentów napotyka poważne trudności w przygotowaniu tych danych do wykorzystania:
- 64 proc. zmaga się z integracją danych z różnych źródeł
- 59 proc. ma problemy z wdrażaniem ram zarządzania danymi
- 59 proc. doświadcza trudności w pomiarze i monitorowaniu jakości danych
- 58 proc. uważa przygotowanie danych do wykorzystania w AI za wyzwanie
Czytaj więcej o sztucznej inteligencji:
McKinsey podkreśla zaś, że kluczowe jest monitorowanie metryk oraz opracowanie celów adopcji generatywnej AI. Jej raport wyróżnia również najważniejsze praktyki, takie jak:
- Powołanie dedykowanych zespołów ds. wdrażania gen-AI (52 proc. wskazań w większych organizacjach),
- Regularne komunikowanie wartości tworzonej przez rozwiązania gen-AI (42 proc.),
- Aktywne angażowanie się liderów w adopcję generatywnej AI (37 proc.),
- Stworzenie szkoleń dostosowanych do różnych ról w organizacji (31 proc.).
Co istotne, z badania wynika, że większe organizacje (o przychodach powyżej 500 mln dolarów) częściej stosują najlepsze praktyki wdrażania i skalowania rozwiązań generatywnej AI.

Mimo wczesnego etapu wdrożeń, firmy dostrzegają potencjał generatywnej AI - aż 98 proc. planuje zwiększyć inwestycje w związane z nią projekty w tym roku. Najczęściej technologia ta wykorzystywana jest w działach IT, marketingu, sprzedaży oraz operacjach serwisowych. Wdrożenia AI przynoszą już konkretne korzyści: 88 proc. respondentów wskazuje na poprawę efektywności, 84 proc. na lepsze doświadczenia klientów, a 84 proc. na przyspieszenie innowacji.