Polacy chętnie korzystają z platform zakupowych, a do wirtualnego koszyka najchętniej wrzucają produkty, których cena wydaje im się atrakcyjna. Wśród wielu dostępnych w naszym kraju platform typu marketplace zdecydowanie jedna odstawiła konkurencję daleko w tyle.
Z internetowych platform zakupowych korzysta już niemal trzy czwarte Polaków. Dokładnie internetowych zakupowiczów mamy w Polsce 72 proc. - wynika z badania „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce” Santander Consumer Banku. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) zapytał w styczniu tysiąc Polaków, z której platformy najchętniej korzystają oraz kto najczęściej robi zakupy w sieci.
Kto kupuje na platformach marketpalce?
Najwięcej osób korzystających z tego typu platform ma dochód miesięczny w wysokości od 4000 do 4999 zł netto (aż 90 proc.), a także pochodzi z małych miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81 proc. respondentów).
Z kolei mniej niż 30 proc. Polaków przyznało w badaniu, że w ogóle nie robi zakupów na takich platformach.
Lider marketplace jest tylko jeden
Z przeprowadzonego badania możemy się dowiedzieć również, z jakich platform najchętniej korzystają Polacy. Okazuje, że numer jeden odstawił konkurencję daleko w tyle. Ulubione markatplace Polaków to:
- Allegro - aż 89 proc. badanych korzysta z tej platformy zakupowej,
- Olx - 41 proc.
- Empik - 40 proc.
- Aliexpress - 26 proc.
- Zalando - 25 proc.
- E-obuwie - 19 proc.
- Amazon - 18 proc.
Warto też dodać, że zanim w połowie stycznia Shopee ogłosiło wycofanie się z Polski, to korzystało z niego 27 proc. respondentów.
Wybór platformy dyktują ceny
Co sprawia, że Polacy kupują na konkretnej platformie zakupowej? Oczywiście najczęściej chodzi o atrakcyjną cenę. Zwróciło na to uwagę 51 proc. badanych, z czego przeważającą grupą były osoby w wieku 50-59 lat (60 proc.) oraz osób zarabiających między 5000 a 6999 zł na rękę (63 proc.).
Kolejnym czynnikiem okazało się dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27 proc.). Na tę opcję głównie wskazywały kobiety biorące udział w badaniu (31 proc.).
Na korzystne promocje oraz rabaty zwróciło uwagę 24 proc respondentów. Głownie byli to 30-39-latkowie (33 proc.).
Z kolei dla 23 proc. ważnym aspektem przy wyborze platformy zakupowej jest szeroki asortyment produktów i usług, Co ciekawe, mimo ułatwionego dostępu do towarów, tę odpowiedź wskazywały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach (31 proc.).