Jedni świetnie odnajdują się w nowej rzeczywistości, ale inni tęsknią za wcześniejszym modelem. Niezależnie od osobistych preferencji firmy stają przed wyzwaniem dostosowania się nowej normalności, a jest nią hybrydowy model pracy.
W segmencie nowoczesnych usług IT już wcześniej korzystała z niego część pracowników, których projekty pozwalały na dostęp do danych z domu. Dziś już ponad 50 proc. polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje na zmianę z domu i biura.
Jak pokazuje badanie Zymetrii dla Skanska, to o 20 punktów procentowych więcej w porównaniu z badaniem z maja ubiegłego roku. Wówczas 32 proc. respondentów pracowało w takim modelu. Jest to również najbardziej preferowany styl – w ten sposób chciałoby pracować aż 70 proc. ankietowanych. Jednocześnie rok do roku dwukrotnie zmniejszyła się liczba osób pracujących wyłącznie zdalnie – z 16 proc. do 8 proc.
Pracownicy wolą tryb hybrydowy
Pracownik hybrydowy ma być najbardziej zadowolony ze swojego obecnego modelu pracy – wskazało tak 95 proc. ankietowanych. Ważna była dla nich m.in. łatwość w zorganizowaniu pracy. 80 proc. wskazało, że home office nie zwiększa ich efektywności i nie pomaga w szybszej realizacji bieżących zadań. Biuro pozwala zaś na zmianę otoczenia i budowę relacji ze współpracownikami.
Jedną z firm, która wprowadziła model hybrydowy jest PZU, gdzie przez 3 dni pracuje się z biura, a przez dwa z domu.
Jedną z ról, której wypełnianie ułatwia praca hybrydowa bez wątpienia jest rola rodzica. Raport pokazuje, że właśnie oni są szczególnie zainteresowani modelem pracy: tydzień w biurze / tydzień w domu. Osoby bezdzietne częściej wybierają prace zdalną – stanowią oni aż 20 proc. w grupie pracowników w ogóle nieuczęszczających do biura.
Na decyzję o miejscu pracy wpływa również wiek. Młodsi chętniej pracują zdalnie. Starsi częściej wybierają biuro.
Nie istnieje jeden, uniwersalny model hybrydowy
Nie istnieje złoty środek, który sprawdzi się w każdej organizacji. Zmiany powinny być więc dopasowane do specyfiki pracy. Przyjrzyjmy się więc kilku przykładom - PZU i sennder.
Atrakcyjna przestrzeń biurowa jest kluczowa przy poszukiwaniu pracowników
Prawie co czwarty badany deklaruje, że lokalizacja biura może mieć wpływ na ich decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Dodatkowo, jakość biura ma znaczenie przy wyborze nowego pracodawcy aż dla 87 proc. pracowników biurowych. Idealnie, jeśli pracodawca jest w stanie zaoferować ciche miejsce do pracy indywidualnej, ale i salki do pracy kreatywnej czy zespołowej.
Jakie udogodnienia doceniamy najbardziej:
- darmowe przekąski (35 proc.),
- masaże (31 proc.),
- nowoczesna przestrzeń (30 proc.),
- wydzielona przestrzeń do relaksu (29 proc.),
- organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych (28 proc.).
Jak możemy dowiedzieć się z badania, w przypadku 18 proc. respondentów, ich pracodawca nie oferuje żadnych inicjatyw zachęcających do korzystania z biura.