REKLAMA

Dojazd do Nowego Sącza to już nie powód do wstydu. Imponujący most na Dunajcu już otwarty

Pamiętający okupację niemiecką wąski, rozpadający się w oczach most w Kurowie prowadzący do Nowego Sącza już nie będzie nikogo straszył i zostanie całkowicie rozebrany. Jego miejsce zajęła nowoczesna konstrukcja łącząca cechy mostu wiszącego i podporowego, jedna z największych w Polsce. W poniedziałek nastąpiło uroczyste otwarcie nowej przeprawy na Dunajcu.

Nowy Sącz ma nowy most. To jedna z największych takich konstrukcji w Polsce
REKLAMA

Ma 602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m oraz cztery przęsła. Otwarty w poniedziałek most na Dunajcu w Kurowie to trzeci w Polsce pod względem długości obiekt typu extradosed. Tak nazywa się most łączący konstrukcję podwieszaną i belkową sprężoną.

REKLAMA

Obecny podczas poniedziałkowej uroczystości szef resortu infrastruktury zadeklarował, że jednym z priorytetów jego rządu jest modernizacja całej Sądeczanki. Liczę na to, że uda się osiągnąć porozumienie co do jej przebiegu i ta, tak bardzo ważna dla regionu trasa, powstanie w najbliższych latach – powiedział minister Adamczyk. 

Most prowadzący do Nowego Sącza od północy nie jest przeznaczony tylko dla samochodów jak jego niechlubny poprzednik. Oprócz jezdni powstała też ścieżka pieszo-rowerowa.

Resort Andrzeja Adamczyka podkreśla, że połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną sprawia, że takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i z bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym mostem tego typu przeprawa w Kwidzynie na Wiśle o długości 808,4 m, a następny jest most na obwodnicy Ostródy o długości 677 m.

 class="wp-image-1581469"
REKLAMA

Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki, na czas realizacji obiektu. Rozbiórka tych podpór rozpocznie się w listopadzie.

Rozebrany zostanie także stary most, a prace te mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Jedyną pozostałością po tej konstrukcji będzie jeden przyczółek od strony Brzeska, który zostanie zamieniony na punkt widokowy. Budowa starego żelbetowego mostu w Kurowie ruszyła jeszcze przed wojną, a została ukończona dopiero w 1943 roku za okupacji niemieckiej przez robotników przymusowych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-30T10:01:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-30T08:25:23+01:00
Aktualizacja: 2025-10-30T06:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-30T05:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T18:38:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA