REKLAMA

Dojazd do Nowego Sącza to już nie powód do wstydu. Imponujący most na Dunajcu już otwarty

Pamiętający okupację niemiecką wąski, rozpadający się w oczach most w Kurowie prowadzący do Nowego Sącza już nie będzie nikogo straszył i zostanie całkowicie rozebrany. Jego miejsce zajęła nowoczesna konstrukcja łącząca cechy mostu wiszącego i podporowego, jedna z największych w Polsce. W poniedziałek nastąpiło uroczyste otwarcie nowej przeprawy na Dunajcu.

Nowy Sącz ma nowy most. To jedna z największych takich konstrukcji w Polsce
REKLAMA

Ma 602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m oraz cztery przęsła. Otwarty w poniedziałek most na Dunajcu w Kurowie to trzeci w Polsce pod względem długości obiekt typu extradosed. Tak nazywa się most łączący konstrukcję podwieszaną i belkową sprężoną.

REKLAMA

Obecny podczas poniedziałkowej uroczystości szef resortu infrastruktury zadeklarował, że jednym z priorytetów jego rządu jest modernizacja całej Sądeczanki. Liczę na to, że uda się osiągnąć porozumienie co do jej przebiegu i ta, tak bardzo ważna dla regionu trasa, powstanie w najbliższych latach – powiedział minister Adamczyk. 

Most prowadzący do Nowego Sącza od północy nie jest przeznaczony tylko dla samochodów jak jego niechlubny poprzednik. Oprócz jezdni powstała też ścieżka pieszo-rowerowa.

Resort Andrzeja Adamczyka podkreśla, że połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną sprawia, że takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i z bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym mostem tego typu przeprawa w Kwidzynie na Wiśle o długości 808,4 m, a następny jest most na obwodnicy Ostródy o długości 677 m.

 class="wp-image-1581469"
REKLAMA

Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki, na czas realizacji obiektu. Rozbiórka tych podpór rozpocznie się w listopadzie.

Rozebrany zostanie także stary most, a prace te mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Jedyną pozostałością po tej konstrukcji będzie jeden przyczółek od strony Brzeska, który zostanie zamieniony na punkt widokowy. Budowa starego żelbetowego mostu w Kurowie ruszyła jeszcze przed wojną, a została ukończona dopiero w 1943 roku za okupacji niemieckiej przez robotników przymusowych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-05T13:51:55+02:00
Aktualizacja: 2025-08-05T11:38:42+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T20:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T16:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T14:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T12:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T11:11:24+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T05:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T15:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T12:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T21:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T19:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T17:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T06:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA