REKLAMA

„Oglądanie streamów na głucho” odchodzi do przeszłości. Powstał słownik e-sportowy dla CS-a

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 900 tys. osób głuchych. Na całym świecie ok. 275 mln. Choć nie wiadomo, ile z nich interesuje się e-sportem, to na pewno nie jest to mała liczba. Za oceanem społeczność jest na tyle aktywna, że utrzymuje swojego twitcha i organizuje dedykowane konwenty.

„Oglądanie streamów na głucho” odchodzi do przeszłości. Powstał słownik e-sportowy dla Counter-Strike'a
REKLAMA

Tymczasem w Europie każde państwo ma swój migowy język narodowy. Najpopularniejszym nie jest za wcale migowy angielski, a język gestuno – zwany również międzynarodowym językiem migowym. Nie jest on jednak tak rozpowszechniony na angielski w świecie osób słyszących, więc języki narodowe odgrywają kluczową rolę. Niestety, praktycznie nie istnieją w niektórych rejonach naszego życia. Jednym z nich jest e-sport.

REKLAMA

Jak zainteresować niedosłyszących e-sportem?

Dopiero teraz w Polsce zaczyna się coś zmieniać. Agencji gamingowa Fantasyexpo połączyła siły z Fundacją Akademii Młodych Głuchych oraz firmą IT Sevenet, prowadzącą kampanię Komunikacja bez barier. Tak powstał projekt #GamingBezBarier, którego owocem stał ise e-sportowy słownik i transmisja z meczu z tłumaczem języka migowego.

Organizatorzy wybrali 19 pojęć i zaczęli je tłumaczyć. Tak powstały znaki dla flasha, pistoletówki, pusha, overtime’a czy ace’a – pojęć znanych każdemu fanowi Counter-Strike’a, które nie istniały wcześniej w polskim języku migowym.

Było to również duże wyzwanie dla tłumaczek. Karina i Jola z Sevenet same nie grały wcześniej w CS:GO.

Prawdziwym sprawdzianem był grudniowy finał jesiennego sezonu Polskiej Ligi Esportowej, pomiędzy Illuminar Gaming oraz Actina PACT. Transmisji w Cyfrowym Polsacie przez cały czas towarzyszyło tłumaczenie na język migowy:

CS:GO to dopiero początek

Ciepłe przyjęcie projektu #GamingBezBarier ma w przyszłości zachęcić Fundację Akademii Młodych Głuchych do dalszego rozwoju obecności w świecie e-sportu. W poczekalni znajdują się jeszcze inne tytuły: MOBA, karcianki czy bijatyki. Szczególnie wymagające mogą być  Fortnite czy Rocket League, które obfitują w specyficzny żargon.

A czy w przyszłości będzie to integralny element transmisji?

Obecnie jest to problem kury i jajka. Stosunkowo niewiele osób głuchych interesuje się e-sportem, bo ten nie jest dostosowany do ich potrzeb. A nikt się nimi nie przejmował, bo zainteresowanie wyrażała wąska grupa osób.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-30T20:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T17:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T10:03:33+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T05:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T20:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T18:18:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T17:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T14:42:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T14:14:27+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T13:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T11:37:45+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T17:46:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T06:25:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA