REKLAMA
  1. bizblog
  2. Pieniądze

Tego o zarobkach Polaków nie wiedzieliście. Taki skok to szok

Nastroje wśród konsumentów w Polsce poprawiają się. W ślad za tym trendem idzie chęć ponoszenia większych wydatków na dobra trwałe – wynika z najnowszego badania „Sytuacja na rynku consumer finance” Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

26.01.2024
10:58
Tego o zarobkach Polaków nie wiedzieliście. Taki skok to szok
REKLAMA

Pieniądze z bieżących dochodów odkłada już 57 proc. Polaków – wynika z badania ZPF i IRG SGH przeprowadzonego w czwartym kwartale 2023 r. To o 12 punktów procentowych (p.p.) więcej niż przed rokiem. Z drugiej strony zdecydowanie mniej osób spodziewa się pogorszenia sytuacji materialnej w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Pod koniec ubiegłego roku negatywnego scenariusza spodziewała się jedna trzecia ankietowanych, przed rokiem pesymiści stanowili aż 62 proc. respondentów.

REKLAMA

Dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania, uważa, że lepsza ocena sytuacji gospodarczej i finansowej może wynikać z lepszych danych makroekonomicznych i prognoz gospodarczych, które docierają do konsumentów.

Warto zwrócić uwagę na to, że część ekonomistów w tym roku spodziewa się wzrostu PKB w Polsce nawet do 4 proc. – wskazuje ekspert.

Polacy chętniej wydadzą pieniądze na zakup nieruchomości

ZPF i IRG SGH wskazują, że wraz rosnącym optymizmem konsumentów zwiększyła się ich skłonność do ponoszenia wydatków na dobra trwałe.

Jest ona w wyraźnym trendzie wzrostowym: 52,7 proc. respondentów deklaruje chęć wydania pieniędzy na dobra trwałe, podczas gdy przed rokiem ich odsetek sięgnął 41,9 proc. – wskazują autorzy badania.

Ankietowani są skłonni do większych zakupów mieszkań i domów, a także ponosić wydatki remontowe.

14,6 proc. wskazało, że inwestycja w mieszkanie lub dom w ciągu najbliższych 12 miesięcy jest w ich przypadku możliwa (10,8 proc. w czwartym kwartale 2022 r.). Z kolei remont zapowiada 28 proc. respondentów (22,2 proc. w czwartym kwartale 2022 r.) – wynika z badania.

Jak dodają jego autorzy, przynajmniej częściowe sfinansowanie zakupu nieruchomości kredytem planuje 81,2 proc. osób, które zadeklarowały prawdopodobieństwo takiej inwestycji.

Jak Polacy radzą sobie ze spłatą zobowiązań?

Najnowsza edycja badań ZPF i IRG SGH pokazuje, że poprawia się sytuacja Polaków w zakresie regulowania zobowiązań finansowych. Terminowe płatności deklaruje 68,6 proc. respondentów. W okresie pandemii ze spłatą zobowiązań bez problemu radziło sobie 66 proc. osób, a w okresie rekordowo wysokiej inflacji i stóp procentowych – 64 proc.

Więcej o długach Polaków w Bizblog.pl

Do małych problemów w terminowym regulowaniu zobowiązań przyznaje się co czwarte gospodarstwo domowe, a do dużych 7,2 proc.

Sławomir Dudek zauważa, że jeżeli chodzi o prognozy terminowej spłaty zobowiązań, to w tym przypadku również dominuje grupa gospodarstw domowych, które nie spodziewają się problemów.

Jednak charakterystyczna dla naszego badania jest większa ostrożność respondentów. Dlatego odsetek odpowiedzi wskazujących na bezproblemową obsługę zobowiązań w kolejnych miesiącach jest niższy i tym razem wyniósł 54,4 proc. – zaznacza ekspert.

Barometr Rynku Consumer Finance i Barometr Obsługi Zobowiązań

Efektem badań Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej są wskaźniki: Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) oraz Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ). W czwartym kwartale 2023 r. wartość BRCF wzrosła o 3 pkt. kwartał do kwartału do 100 pkt.

 class="wp-image-2327320"

Wskaźnik jest w trendzie wzrostowym od pięciu kwartałów – podkreślają autorzy badania.

Barometr Obsługi Zobowiązań wyniósł 97,1 pkt. (-2,3 pkt. kw./kw.).

REKLAMA

Dane Komisji Nadzoru Finansowego o jakości obsługi kredytów konsumpcyjnych w sektorze bankowym wskazują, że sytuacja stabilna, a udział kredytów zagrożonych wyniósł na koniec listopada 2023 r. 8,2 proc. – komentuje dane dr Sławomir Dudek.

 class="wp-image-2327323"
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA