Coraz mniej kobiet w Polsce chciałoby prowadzić własną firmę. Jednak te, które już zdecydują się na taki krok, mogą liczyć na wsparcie bliskich - wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Zainteresowanie Polek założeniem własnego biznesu wyraźnie spada. Podczas tegorocznego badania zaledwie 40 proc. kobiet biorących w nim udział, stwierdziło, że chciałoby prowadzić własną firmę. W porównaniu z wynikami z zeszłego roku, widać, jak bardzo uległy zmianie nastroje pań. Jeszcze rok temu aż dwie na trzy ankietowane miało chęć sterować własnym biznesem.
Nie zmieniło się jednak przeczucie kobiet w Polsce, że ich bliscy wsparliby ich decyzję o założeniu firmy. Wśród badanych jedynie 11 proc. kobiet udzieliło przeczącej odpowiedzi.
Polki, które dopiero rozważają założenie własnej działalności gospodarczej, na ogół wybierają taką branżę, w której już mają doświadczenie. I tak, najczęściej chciałyby prowadzić firmę w sektorze edukacji - wskazało na to 16 proc. respondentek. Natomiast 9 proc. wskazuje na branżę IT.
Przedsiębiorcze Polki a zmiana branży
Czy przedsiębiorcze Polki biorą pod uwagę zmianę branży, w której działa ich firma? Zdecydowana większość, bo aż 71,7 proc. nie bierze pod uwagę takiej zmiany. Natomiast 14,2 proc. respondentek rozważa to. O wielkiej odwadze może stanowić fakt, że aż połowa z nich wybrałaby taką branżę, w której nie ma jeszcze doświadczenie. Najczęściej w tych planach pojawia się przebranżowienie do sektora IT.
Jej zdaniem, jako społeczeństwo nadal mamy jednak wiele do zrobienia w kwestii równouprawnienia.
Szanse na rozwój firmy w niepewnych czasach
Niemal co trzecia respondentka wskazuje, że w mijającym roku miała częstsze okazje do pracy nad nowymi projektami. Z kolei jedna na cztery przedsiębiorczynie deklaruje, że liczba nowych projektów nie uległa w ostatnim roku zmianie. Natomiast blisko co szósta badana uważa, że mimo zdarzających się szans na nowe projekty więcej niż zwykle nie doszło do skutku.
W tegorocznym badaniu 7,5 proc. ankietowanych uważa, że nie ma szans na rozwój, podczas gdy rok temu odsetek najniżej oceniających swoje perspektywy wynosił jedynie 2,9 proc. Jednocześnie zaledwie 7,1 proc. badanych przedsiębiorczyń jest zdania, że ma przed sobą wiele perspektyw rozwoju, a rok temu ten odsetek wynosił 15,9 proc. Mimo wszystko jednak 60,4 proc. ankietowanych ocenia szanse na rozwój swojej firmy w skali od 1 do 10 na 6 lub więcej punktów.