Do Biedronek i Carrefourów wjeżdża nowy hit. I znowu kolejni Polacy przejdą na wegetarianizm
Rynek zamienników mięsa rośnie jak – hmm… – grzyby po deszczu. Unilever, właściciel marki The Vegetarian Butcher, poinformował właśnie, że podpisał umowę z producentem alternatywy dla mięsa, która bazuje na proteinach pozyskiwanych z grzybów.
Marka The Vegetarian Butcher pojawiła się w Polsce na początku roku, między innymi w Biedronce i Carrefourze, gdzie pełni rolę przeciwwagi dla supermodnych produktów Beyond Meat, które sporadycznie od około roku pojawiają się w Lidlu tudzież już o niebo lepiej dostępnej marki własnej niemieckiego dyskontera – Next Level Meat.
Frisco.pl oferuje produkty Heura, niezależnego producenta działającego od 2017 r. w Barcelonie, który ruszył na podbój naszego kraju zaledwie kilka tygodni temu. Żabka mniej więcej w tym samym czasie wprowadziła markę własną Plant Hunter. Oczywiście mamy też polskie marki działające od lat, jak Polsoja czy Dobra Karma.
Nawet McDonald's chce sprzedawać swoje wegeburgery
Ciasno? Nie do końca, rynek zamienników mięsa rośnie w obłędnym tempie. Unilever zwraca uwagę, że ostatnie prognozy wskazują, że sektor roślinnych zamienników mięsa w 2035 roku osiągnie wartość 290 mld dolarów. Do wprowadzenia własnych wegeburgerów szykuje się McDonald, a jego największy konkurent BurgerKing sprzedaje kanapki z roślinnym mięsem dostarczanym przez firmę… The Vegetarian Butcher.
No tak, ale czy Polacy jedzą takie wynalazki? Okazuje się, że wcinamy, aż nam się uszy trzęsą. Podsumowując ubiegły roku, GfK podała, że pod względem wolumenu była to w Polsce najszybciej rosnąca kategoria branży spożywczej. W ciągu dwunastu miesięcy nieomal podwoiła się sprzedaż tego typu produktów w ujęciu ilościowym (wzrost wyniósł 95 proc.). Z różnych szacunków wynika, że 35-45 proc. konsumentów deklaruje, że ograniczyła w ostatnim czasie spożycie mięsa.
W ten wyścig już dawno zaprzęgnięto technologię, a bodaj pierwszymi, którzy korzystając z jej dobrodziejstw, postanowili stworzyć doskonałą alternatywę dla mięsa, był wspomniany Beyond Meat, wspierany między innymi przez Billa Gatesa. Teraz pojawiają się coraz ciekawsze rozwiązania, a jedną z nich oferuje właśnie holenderski Enough (wcześniej: 3F BIO).
Mięso wyhodowane przez grzyby z pszenicy i kukurydzy
Firma wymyśliła, że proteiny na jej potrzeby mogą produkować karmione pszenicą i kukurydzą grzyby.
Do wyhodowania wysokiej jakości białka Enough wykorzystuje unikalny proces fermentacji zero waste. Naturalne grzyby są karmione odnawialnymi surowcami – m.in pszenicą czy kukurydzą. Powstałe mykoproteiny Abunda® (mięso roślinne z grzybów) stanowi w pełni wartościowy składnik pożywienia posiadający zarówno wszystkie niezbędne aminokwasy, jak i wysoką zawartość błonnika pokarmowego
– zapewnia Unilever, który właśnie podpisał umowę z Enough.
Produkty The Vegetarian Butcher dostępne są w 45 krajach na czterech kontynentach. Do 2027 r. Unilever chce osiągnąć sprzedaż roślinnych alternatyw mięsa na poziomie miliarda euro.