Sztuczna inteligencja. Pięć elementów, które pomagają w prowadzeniu biznesu online
Jeśli sprzedajesz w sieci, prowadzisz sklep internetowy to warto zapoznać się z tym, co sztuczna inteligencja może zrobić dla twojego biznesu. Rozwiązania AI mogą pomóc w budowaniu przewagi konkurencyjnej nie tylko dla dużych, ale także dla małych graczy.
Co piąty właściciel sklepu internetowego planuje rozpocząć korzystanie z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w swoim biznesie - wynika z raportu z raportu platformy Shoper „Sezon na sprzedaż”. Jakie możliwości oferuje branży e-commerce sztuczna inteligencja?
Pięć technologii AI, które pomogą w prowadzeniu biznesu online
Oto kluczowe narzędzia i innowacje, które przedsiębiorcy - zdaniem ekspertów z Grupy Shoper - wprowadzić do swojego biznesu online:
- Tworzenie treści marketingowych
Mogą to być treści wizualne, dźwiękowe albo tekstowe. Rozwiązania takie, jak MidJourney, Suno, Claude czy ChatGPT umożliwiają wygenerowanie np. unikalnych grafik promocyjnych, tworzenie postów do mediów społecznościowych czy projektowanie materiałów audiowizualne na potrzeby kampanii reklamowych dostosowanych do grupy docelowej. Ważne: tworzenie contentu przy użyciu AI musi być zgodne z przepisami prawa autorskiego, co wymaga od firm weryfikacji praw do korzystania z wygenerowanych treści.
Sztuczna inteligencja przy tworzeniu tzw. contentu (czyli publikowanych treści) to nie tylko oszczędność czasu, ale także dostęp do nieograniczonych możliwości kreatywnych – wskazuje Katarzyna Michalczyk, Social Media Specialist w Shoperze.
Ekspertka mówi, że dzięki AI marki mogą eksperymentować z formą i przekazem, tworząc treści, które przyciągają uwagę, budują zaangażowanie i odpowiadają na potrzeby odbiorców.
Warto jednak pamiętać, że konkurencja również może korzystać z tych narzędzi, dlatego nie należy ograniczać się do gotowych propozycji AI – warto je personalizować i dostosowywać do specyfiki własnej marki - zaleca.
- Wirtualni asystenci zakupowi
Tu ważną rolę w obsłudze klienta sprawują np. chatboty i voiceboty, ponieważ pozwalają na błyskawiczne reagowanie na podstawowe zapytania i rozwiązywanie problemów w czasie rzeczywistym. Narzędzia te potrafią prowadzić naturalne rozmowy, rozumieć kontekst pytań i dostarczać spersonalizowanych odpowiedzi.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do obsługi podstawowych pytań od klientów to świetny sposób na zwiększenie ich satysfakcji – uważa Sandra Olszewska, CRM Automation Specialist w Shoperze.
I argumentuje, że dzięki temu klienci mogą liczyć na pomoc o każdej porze, a sprzedawcy jednocześnie optymalizują koszty obsługi.
Automatyzacja tych procesów nie tylko podnosi jakość obsługi, ale także poprawia efektywność operacyjną sklepów, pozwalając przedsiębiorcom skupić się na strategicznym rozwoju biznesu – dodaje.
- Marketing automation
To narzędzia do automatyzacji marketingu. Usprawniają one komunikację z klientami i zwiększają efektywność działań promocyjnych. Z dostępnych funkcji, które pozwalają docierać do klientów z trafnymi i spersonalizowanymi ofertami, można wymienić np. automatyczne wysyłanie e-maili, takich jak przypomnienia o porzuconych koszykach czy oferty specjalne, dynamiczne rekomendacje produktów oraz integracje z Google Ads i Facebook Ads.
Funkcje takie, jak przypomnienia o porzuconych koszykach, mogą znacząco zwiększyć konwersję – mówi Marcin Kowalik, Head of Value Added Services.
I wskazuje, że dzięki automatycznej analizie zachowań klientów sklepy mogą nie tylko przyciągnąć uwagę odbiorców, ale też odzyskać potencjalną sprzedaż, na przykład wysyłając kod rabatowy w wiadomości e-mail.
Takie działania są niezwykle skuteczne, a przy tym praktycznie bezobsługowe po jednorazowej konfiguracji. - dodaje
- Analiza danych i personalizacja
Jak lepiej zrozumieć potrzeby klientów i dostosować ofertę do ich indywidualnych oczekiwań? Tu kluczową rolę odgrywają narzędzia, które w czasie rzeczywistym przetwarzają dane o wizytach użytkowników, ich preferencjach oraz wzorcach zachowań, a następnie wykorzystują te informacje do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji produktowych.
- AI w tworzeniu opisów produktów
Do tego pomocne będą takie narzędzia, jak ChatGPT, Claude AI czy dedykowane rozwiązania, jak Opisy AI od Apilo, które umożliwiają automatyczne generowanie treści w kilka chwil. Dzięki nim sprzedawcy mogą stworzyć unikalne i atrakcyjne opisy, które nie tylko wzbogacają ofertę sklepu, ale również wspierają pozycjonowanie SEO i poprawiają wskaźniki konwersji.
Automatyzacja opisów, przy pomocy narzędzi takich jak np. Opisy AI, pozwala na dynamiczne reagowanie na zmieniający się asortyment, a także na zaoszczędzenie czasu, potrzebnego na tworzenie szczegółowych opisów dla każdego produktu w sklepie online- mówi Ryszard Kurtok, Head of Marketing w Apilo.
I dodaje, że korzystanie z AI przez sklep, który wprowadza kilkaset nowych produktów miesięcznie powoduje, że każdy produkt może otrzymać unikalny, dopracowany opis przy minimalnym nakładzie pracy.
Więcej o e-commerce przeczytasz na Bizblog.pl:
Sztuczna inteligencja dla branży e-commerce
Jeszcze do niedawna rozwiązania AI były dostępne głównie dla największych graczy z branży e-commerce, jednak teraz stają się standardem również dla małych biznesów. Eksperci wskazują, że inwestując w AI, przedsiębiorcy zyskują przewagę nad konkurencją, a ich klienci bardziej spersonalizowane, efektywne i przyjemne doświadczenia zakupowe.
Dzięki AI sprzedawcy mogą szybciej reagować na zmieniające się potrzeby rynku, testować innowacyjne rozwiązania i przewidywać zachowania klientów z większą precyzją. Właściciele sklepów internetowych powinni już teraz zacząć planować, jak wykorzystać te możliwości w swoich biznesach – uważa Marcin Kowalik, Head of Value Added Services.