Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że od marca 2020 roku co drugi Polak, który ubiegał się o pracę, brał udział w rekrutacji zdalnej. Do tego ponad jedna trzecia rozmawiała w trybie mieszanym. Mamy więc nowy standard.
Jak wydania z badania ClickMeeting, ponad połowa ubiegających się o pracę, brała już udział w rekrutacji całkowicie zdalnie, a jedna trzecia w trybie hybrydowym – zarówno online, jak i stacjonarnie.
Tylko 7 proc. badanych od wybuchu pandemii w marcu 2020 r. brało udział w spotkaniach o pracę, które odbywały się wyłącznie twarzą w twarz. 4 proc. przyznało, iż miało w tej materii różne doświadczenia w zależności od firmy.
Z kolei zapytani o to, czy przed pandemią zdarzało im się brać udział w e-rekrutacjach, prawie 60 proc. odpowiedziało przecząco, twierdząco – 38 proc.
Czy rekrutacja online zachęca do udziały w wywiadzie?
ClickMeeting postanowił sprawdzić, jakie znaczenie dla rekrutowanych ma fakt, że rozmowa o pracę odbywa się zdalnie, i zapytać biorących w niej udział i o ich doświadczenia.
Możliwość rekrutacji zdalnej zachęca blisko 80 proc. badanych do aplikacji na daną ofertę pod warunkiem, że spełnia inne ważne kryteria. Nie jest to istotny czynnik jedynie dla 10 proc. ankietowanych, a 12 proc. z nich nie była w stanie stwierdzić, czy ma on wpływ na ich decyzję dotyczącą aplikacji na daną ofertę. Co więcej, ponad 60 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że możliwość rekrutacji online zwiększa liczbę procesów rekrutacyjnych, w których kandydaci są skłonni brać udział. Tylko 14 proc. odpowiedziało, iż może ją zmniejszać, a 20 proc. uważa, iż nie ma na nią wpływu.
Zapytani, czy uczestnicy traktują proces rekrutacji online równie poważnie, jak w przypadku odbywającego się stacjonarnie – dbając o punktualność, profesjonalne zachowanie oraz wygląd – ponad połowa odpowiedziała twierdząco, lecz jedna trzecia wskazała, iż podchodzą oni do niego mniej poważnie, spóźniając się, zachowując i wyglądając nieprofesjonalnie.
Prawie 9 proc. nie była w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie.
Rekrutacja hybrydowa jest zdaniem Polaków najlepsza
Najbardziej preferowaną formą rekrutacji – taką, w której badani chcieliby wziąć udział w przyszłości – jest hybryda, czyli w pierwszym etapie spotkanie online, a następnie stacjonarnie (39 proc.). Na miejscu drugim uplasowało się spotkanie wyłącznie zdalnie (25 proc.), a trzecim – na żywo (22 proc.). To, w jakiej formie się ono odbędzie, nie ma znaczenia jedynie dla 13 proc. badanych.
Z badania ClickMeeting wynika, że najpopularniejsze są narzędzia do spotkań online (63 proc.). Zaraz za nimi znalazła się rozmowa telefoniczna (52 proc.), a na miejscu trzecim, ex aequo rozmowa na żywo oraz mail (po 32 proc.).
Jej zdaniem pokazało przede wszystkim, że rekrutacja online jest formą, do której przekonaliśmy się w większości.