Dla maturzystów wakacje to najlepszy czas na zaznajomienie się z rynkiem racy oraz zdobycie pierwszych zawodowych doświadczeń poprzez staże i praktyki. SW Research i OLX opublikowało badanie, z którego wynika, że ponad 8 na 10 tegorocznych abiturientów planuje łączyć studia z pracą.

Na współczesnym rynku pracy coraz bardziej liczy się nie tylko wiedza zdobyta podczas studiów, ale także praktyczne umiejętności zawodowe. Z kwietniowego badania SW Research i OLX wynika, że aż 84 proc. maturzystów planuje łączyć naukę z pracą. Co ważne, aż 65 proc. z nich zależy przede wszystkim na zdobyciu doświadczenia.
Staże i praktyki to klucz do szybkiego zdobycia wielu unikalnych kompetencji i możliwość realnego sprawdzenia się w zawodzie. Dla młodych profesjonalistów to nieoceniona inwestycja w rozwój i przyszłą karierę, a dla pracodawców skuteczny sposób na identyfikację oraz pozyskanie utalentowanych kandydatów – komentuje Wojciech Kasiński, senior consultant w Michael Page.
W jego ocenie to także przestrzeń do budowania lojalności i zaangażowania przyszłych pracowników już na etapie ich pierwszych doświadczeń zawodowych. Dodaje też, że osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy, cechuje duża dynamika, otwartość na zmiany i chęć zdobywania nowych umiejętności. Z perspektywy pracodawcy ważne, aby wspierać ten proces.
Zaangażowany pracodawca może częściej liczyć na większą motywację oraz lojalność pracownika. Również w grupie osób, które dopiero zaczynają karierę. Warto podkreślić, że o atrakcyjności danej oferty coraz rzadziej decyduje wyłącznie kryterium finansowe – podkreśla Wojciech Kasiński.
Czego szuka pokolenie Z w stażach i praktykach
Skorzystanie z oferty stażu lub praktyk to dla młodych ludzi dobry sposób na rozpoczęcie kariery. Pozwala zarówno zdobyć cenne na rynku pracy doświadczenie, jak i daje szansę na znalezienie zatrudnienia w firmie po ich zakończeniu. Warto jednak zadbać, by odpowiadały one na potrzeby ich uczestników.
Badanie przeprowadzone pod kierunkiem prof. Jacka Męciny z Uniwersytetu Warszawskiego, doradcy zarządu Konfederacji Lewiatan, wraz z SW Research pokazuje, na co najczęściej zwracają uwagę przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy:
- otwartą komunikację z przełożonym (81,8 proc.),
- równowagę między pracą a życiem prywatnym (79,8 proc.),
- stabilność zatrudnienia (79,7 proc.),
- poczucie, że robią to, co lubią (36,9 proc.),
- dobrą atmosferę w miejscu pracy (27,7 proc.),
- partnerskie podejście pracodawcy (27,5 proc.).
Według ekspertów warto uwzględnić te oczekiwania przy planowaniu programów stażowych i praktyk, by były one wartościowe zarówno dla ich uczestników, jak i pracodawcy.
Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:
Dziś liczy się przede wszystkim ESG i rozwój pracowników
Wojciech Kasiński zauważa, że zmiana pokoleniowa, jaką obserwujemy dziś na rynku pracy, wymusza na pracodawcach konkretne działania, w tym zwrócenie szczególnej uwagi na takie wątki jak choćby posiadanie stosownych polityk w zakresie ESG, tworzenie dodatkowych możliwości rozwoju pracowników czy takie kształtowanie formuły zatrudnienia, aby umożliwić łączenie nauki z pracą.
Są to elementy, które coraz częściej budują markę pracodawcy i stają się istotne już nie tylko dla przedstawicieli pokolenia Z, ale i starszych generacji - tłumaczy Wojciech Kasiński.
I wyjaśnia, że dobry Employer Branding to dziś kluczowy obszar rywalizacji o utalentowanego pracownika, a przy tym narzędzie pomagające realnie ograniczyć ryzyko atrycji.
Coraz częściej liczy się też tworzenie ścieżek rozwoju, szczególnie w odniesieniu do młodych osób, które pozwolą pracownikowi zdobywać nowe umiejętności i poszukiwać swojego miejsca w ramach jednej organizacji – podsumowuje Wojciech Kasiński.
I dodaje, że w odpowiedzi na tę potrzebę niektóre firmy tworzą dedykowane programy, które pozwalają migrować zatrudnionym pomiędzy różnymi działami, dając przy tym okazję do sprawdzenia się w nowej roli.