Choć w organizacjach coraz częściej mówi się o zdrowiu psychicznym, to według badań Manpower Group 43 proc. polskich pracodawców nadal nie robi nic, by z zapobiec kryzysowi i wypaleniu zawodowemu. Pracownicy za to zwracają uwagę, że dużą rolę mogłoby odegrać nie tylko zapewnienie elastyczności godzin pracy, dodatkowych dni wolnych, ale też zróżnicowanie zespołów pod względem wieku.
Motywacja oraz poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy są niezwykle ważne. Manpower, w swoim najnowszym raporcie „Nastroje polskiego rynku pracy – perspektywa kandydatów 2024” zapytało polskich pracowników o to, w jaki sposób pracodawcy mogą zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
- 36 proc. respondentów uważa, że pomocne byłoby zapewnienie elastyczności w zakresie czasu i miejsca pracy,
- 35 proc. talentów wskazało na oferowanie dodatkowych dni wolnych,
- 33 proc. badanych podało, że ważne w tym aspekcie byłoby zapewnienie przez firmę ciekawych benefitów pozapłacowych,
- 33 proc. ankietowanych wskazało na zróżnicowanie zespołów pod względem wieku,
- 32 proc. uważa, że istotne byłoby ustalenie realistycznych celów i oczekiwań, tak by pracownicy nie czuli się przytłoczeni nadmiarem obowiązków.
Pierwsze objawy wypalenia zawodowego
Agnieszka Krzemień, liderka w Talent Solutions Right Management twierdzi, że pierwsze objawy wypalenia zawodowego mogą wydawać się niepozorne, jednak ich zlekceważenie prowadzi do poważnych skutków zarówno dla pracownika, jak i organizacji.
Najczęściej spotykane symptomy to chroniczne zmęczenie, spadek motywacji, obniżona efektywność, trudności z koncentracją, ale też dolegliwości fizyczne, takie jak bóle głowy czy problemy ze snem – mówi Agnieszka Krzemień, liderka w Talent Solutions Right Management.
Agnieszka Krzemień wskazuje też, że wypalenie zawodowe nierzadko przejawia się również w postawie cynizmu wobec wykonywanych zadań, co negatywnie wpływa na współpracę zespołową i relacje interpersonalne i podkreśla, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy powinni być wyczuleni na te sygnały.
Wypalenie zawodowe już na wczesnym etapie prowadzi do obniżenia jakości działań, zwiększa liczbę popełnianych błędów, co przekłada się na niższą efektywność całego zespołu. Dlatego tak istotne jest, aby liderzy oraz liderki podejmowali działania prewencyjne, które według talentów są kluczowe, jak zapewnienie elastyczności w zakresie czasu i miejsca pracy, dodatkowe dni wolne, czujność na przytłoczenie zadaniami przez pracownika – zauważa liderka w Talent Solutions Right Management.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Czy pracownicy będący w kryzysie mogą liczyć na pomoc pracodawcy?
Choć w miejscach pracy coraz częściej mówi się o tym, jak cenne i istotne jest zdrowie psychiczne, to jednak:
- 40 proc. respondentów wskazało, że ich pracodawca nie podejmuje żadnych działań mających na celu wsparcie pracowników w tym obszarze,
- 27 proc. badanych osób może liczyć na firmę w sytuacjach kryzysowych, korzystając np. z urlopów zdrowotnych lub dodatkowych dni wolnych,
- 19 proc. organizacji w Polsce zapewnia szkolenia, webinary oraz warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego, zarządzania stresem, a także technikami relaksacyjnymi,
- 18 proc. respondentów wskazało, że ich organizacja zapewnia bezpłatne lub płatne konsultacje psychologiczne.
Zdaniem Agnieszki Krzemień organizacje, które dbają o dobrostan psychiczny pracowników, mogą liczyć na większą satysfakcję zatrudnionych osób, mniejszą absencję, ale także lepsze wyniki całych zespołów.
Świadomość dotycząca zdrowia psychicznego w miejscach pracy wzrasta, choć zmiany te są stopniowe. Publikowanych jest coraz więcej raportów i analiz poświęconych tej tematyce, kwestie te poruszane są wewnątrz organizacji częściej, niż jeszcze jakiś czas temu – komentuje Agnieszka Krzemień.
Mimo to według niej wiele osób sygnalizuje to, że ich firma nie podejmuje wystarczających działań w zakresie wsparcia mentalnego, co pokazuje tylko, że dla wielu pracodawców zdrowie psychiczne ich talentów nadal nie stanowi priorytetu.
Często jest postrzegane jako dodatkowy benefit, na który można sobie pozwolić w momencie sprzyjających warunkach finansowych, jednak gdy pojawia się potrzeba redukcji kosztów, inwestycje w wellbeing‑ bywają często jednymi z pierwszych obszarów do cięć. Jednak takie podejście jest krótkowzroczne. Troska o zdrowie psychiczne pracowników powinna być traktowana jako element długoterminowej strategii rozwoju organizacji – podsumowuje Agnieszka Krzemień.