REKLAMA
  1. bizblog
  2. Praca

Karnety na siłkę i opieka zdrowotna do lamusa. Dla Polaków w pracy liczy się teraz jedno

Najpierw był okres pandemii, który zwiększył zainteresowanie pakietami medycznymi. Gdy zapomnieliśmy o koronawirusie, do łask wróciły imprezy integracyjne. Teraz trendy wytycza wzrost cen. Z badania „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że w czasach inflacji pracownicy stawiają na benefity w postaci premii i dodatków do pensji, a najbardziej chcą podwyżek wynagrodzeń.

18.04.2024
17:53
inflacja-stopy-procentowe-raty-kredytow
REKLAMA

Firmy najczęściej oferują dodatki do wynagrodzenia w postaci paczek na święta, prywatnej opieki medycznej oraz karty sportowej. Jednak Polacy zmęczeni wysokimi kosztami życia woleliby pieniądze.

REKLAMA

Organizacje powinny szybko i elastycznie reagować na potrzeby zatrudnionych

Personnel Service podaje, że chyba jeszcze nigdy nie mieliśmy do czynienia z tak dynamiczną zmianą w podejściu do benefitów. Wszystko zapoczątkowała pandemia, gdzie pracodawcy bardzo szybko zareagowali na potrzeby pracowników. Owocowe czwartki, karty sportowe czy imprezy integracyjne zamieniono na rozszerzone pakiety medyczne.

Gdy pandemia się skończyła wróciły imprezy firmowe i wyjazdy integracyjne, ale na wszystko rzuciła cień inflacja. Nadal jest tak, że główne oczekiwania pracowników skupiają się na finansach. Chcemy podwyżek, premii i tych dodatków do pensji, które wprost obniżają koszty życia.

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, kluczem do sukcesu dla każdej organizacji jest szybka i elastyczna reakcja na potrzeby zatrudnionych. Agile to dzisiaj nie tylko sposób prowadzenia projektów, ale też cała kultura organizacyjna – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Inglot uważa, że firmy, które chcą przyciągnąć najlepsze talenty, muszą być gotowe na dostosowanie swoich strategii zarządzania ludźmi do zmieniających się potrzeb. A te są bardzo wrażliwe na zjawiska makroekonomiczne.

Mamy za sobą pandemię, wojnę, inflację, a na horyzoncie pojawiają się wyzwania związane z AI. Myślę, że już niedługo zobaczymy kolejną ewolucję potrzeb pracowników, tym razem związaną z dostosowaniem się do zmieniającego się środowiska biznesowego. Na znaczeniu zyskają np. kursy i szkolenia podnoszące kwalifikację i uczące współpracy ze sztuczną inteligencją - wskazuje założyciel Personnel Service.

Więcej wiadomości na temat benefitów można przeczytać poniżej:

Jakie benefity oferują pracodawcy, a jakie najchętniej otrzymaliby pracownicy?

Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 37 proc. pracowników. Jest to wynik wyższy o 7 p.p. w porównaniu do zeszłorocznej edycji.

Pracodawcy najczęściej oferują:

  • paczki na święta (57 proc.),
  • prywatną opiekę medyczną (52 proc.),
  • karty sportowe (52 proc.),
  • szkolenia zawodowe (48 proc.),
  • imprezy integracyjne oraz bony towarowe/karty przedpłacone czy rabaty (po 43 proc.),
  • szkolenia językowe (33 proc.),
  • programy emerytalne ( 30 proc.).

Kiedy pracownicy zostali zapytani, które benefity najchętniej otrzymaliby od swoich pracodawców, okazało się, że:

  • 62 proc. pracowników osób chce podwyżki wynagrodzenia,
  • 56 proc. pracowników chce premii,
  • 31 proc. pracowników zadowoli się dofinansowanie dojazdów do pracy,
  • 30 proc. pracowników atrakcyjnym benefitem jest 4-dniowy tydzień pracy,
  • 28 proc. pracowników wskazuje darmowe wyżywienie w pracy, jak i dodatkowe dni wolne,
  • 18 proc. pracowników wskazuje możliwość pracy zdalnej przez 2-3 dni w tygodniu,
  • 15 proc. pracowników preferuje dofinansowanie zdalnych form rozrywki, takich jak na przykład Netflix,
  • 14 proc. pracowników oczekuje wsparcia finansowego dla swoich pasji oraz nielimitowanych dni urlopowych,
  • 11 proc. pracowników wskazuje wsparcie psychologiczne.
REKLAMA

Benefity dla pracowników mogą być różne, ale często ich celem jest odciążenie budżetu domowego. Dzięki nim nie musimy płacić dodatkowo za siłownię, opiekę medyczną czy wyżywienie. Nadal jednak pracowników najbardziej interesują podwyżki i premie, bo wtedy mają swobodę na co przeznaczą swoje pieniądze – podsumowuje Krzysztof Inglot.

I dodaje, że z punktu widzenia pracodawców, często bardziej opłaca się wręczyć benefit, bo wtedy koszt takiego działania jest niższy, niż podwyżka czy premia, co zwłaszcza teraz, gdy pensja minimalna idzie do góry w bardzo szybkim tempie

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA