Zatrudnianie cudzoziemców. Nowe przepisy weszły w życie
1 czerwca 2025 roku weszły w życie nowe przepisy regulujące zatrudnianie cudzoziemców w Polsce. Sprawdź, jakich formalności trzeba dopełnić, aby legalnie zatrudnić obcokrajowca.

Przepisy dotyczące zawierania umów
Zatrudniając pracownika zza granicy po 1 czerwca 2025 roku, masz obowiązek zawrzeć z nim umowę w formie pisemnej. Wyjątek stanowi jedynie powołanie na członka zarządu, reprezentanta spółki komandytowej lub komandytowej oraz prokurenta. Ponadto umowa powinna być zawarta w języku polskim oraz języku ojczystym pracownika. Jeśli została sporządzona w języku obcym, musisz uzyskać tłumaczenie przysięgłe, a następnie przechowywać je przez kolejne dwa lata licząc od końca roku, w którym ustał stosunek pracy.
Cudzoziemców wciąż można zatrudniać na umowę zlecenie. Zmiana, polegająca na zobowiązaniu przedsiębiorców do zawierania umów o pracę, finalnie nie weszła w życie.
Łatwiejsza legalizacja zatrudnienia
Dotychczas legalizacja zatrudnienia cudzoziemca wymaga badania lokalnego rynku pracy i udowodnienia, że nie ma na nim Polaków chcących podjąć pracę w danym zawodzie. Obecnie wymóg ten został zniesiony, jednak urzędy pracy będą zobowiązane przygotowywać tzw. listę zawodów deficytowych. W tych przypadkach urzędnicy nie wydadzą zezwolenia na pracę celem ochrony polskich pracowników.
Wyższe sankcje dla pracodawców
Przedsiębiorcy, którzy nie będą stosowali się do nowych przepisów, mogą spodziewać się surowej kary finansowej. Wynosić będzie od 3 do 50 tys. zł za każde stwierdzone uchybienie. Obecnie kara wynosi maksymalnie 30 tys. zł za wszystkie wykryte naruszenia.
Ponadto pracodawcy muszą składać odpowiednie oświadczenia i wnioski o zezwolenie na pracę. Jeśli tego nie zrobią, poniosą konsekwencje w postaci grzywny bądź utracą prawo do zatrudniania obcokrajowców.
Więcej o cudzoziemcach w Polsce przeczytasz na Bizblog.pl:
Cyfryzacja procedur administracyjnych
Od 1 czerwca 2025 roku wszystkie wnioski, wyjaśnienia, odwołania oraz pozostałe dokumenty muszą być składane w formie elektronicznej przez portal praca.gov.pl. Cyfryzacja procedur ma skrócić czas niezbędny do otrzymania zezwolenia na pracę. Kolejnym krokiem będzie częściowa elektronizacja legalizacji pobytu.
Nowe powody odmowy wydania zezwolenia na pracę
Wojewoda lub starosta ma prawo odmówić wydania zezwolenia na pracę, jeśli:
- cudzoziemiec wcześniej nie podjął pracy mimo przyjazdu do Polski,
- pracodawca utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności zatrudnienia,
- pracodawca nie odprowadzał składek lub podatków,
- cudzoziemiec będzie pracował na rzecz osoby trzeciej, a przy tym nie będzie pracownikiem tymczasowym,
- planowany wymiar czasu pracy jest niższy niż 1/4,
- zatrudnienie ma się rozpocząć później niż 12 miesięcy od wydania zezwolenia.
Ponadto wojewoda będzie mógł odmówić wydania wpisu oświadczenia, jeśli zatrudnienie ma się rozpocząć po upływie 6 miesięcy.
Zmiany dla agencji zatrudnienia
Zmiany w przepisach dotkną także agencje zatrudnienia, które są pośrednikami między cudzoziemcami szukającymi pracy w Polsce a pracodawcami. Jeśli podmioty te chcą kierować obcokrajowców do pracy, muszą:
- prowadzić działalność co najmniej od 2 lat,
- złożyć wniosek o zmianę wpisu do rejestru agencji zatrudnienia,
- wnieść opłatę w wysokości 1000 zł.
Prowadzący agencję pracy przed 1 czerwca 2025 roku nie muszą spełniać wymogu dwuletniego doświadczenia. Muszą jednak złożyć wniosek o zmianę wpisu do 31 sierpnia 2025 roku.
Wynagrodzenie na uczciwych zasadach
Ustawodawca nie podaje konkretnych stawek, jakie cudzoziemcy powinni otrzymywać za pracę w Polsce. Wymaga jednak, aby wynagrodzenie było adekwatne do tego, które średnio uzyskuje się w danym sektorze. Takie rozwiązanie ma zapobiec wykorzystywaniu tzw. taniej siły roboczej i wypieraniu z rynku pracy Polaków, mających większe wymagania płacowe.
Przedsiębiorcy, którzy inwestują w programy integracyjne dla cudzoziemców, mogą liczyć na wsparcie finansowe państwa. Pieniądze powinni przeznaczyć przede wszystkim na kursy językowe i szkolenia zawodowe.