REKLAMA

Świdrowanie pod Świnoujściem. Ogromna maszyna do drążenia tuneli ruszyła przez Arktykę

Ogromna maszyna zbudowana do wydrążenia tunelu w Świnoujściu wyruszyła morską drogą przez Arktykę z Chin do Polski. Za parę miesięcy ma rozpocząć tworzenie największej w naszym kraju trasy podwodnej, która ma umożliwić swobodny przejazd między wyspami Wolin i Uznam. Projekt ma być ukończony w 2022 roku.

Tunel pod Świnoujściem. Ogromna maszyna do drążenia tuneli ruszyła do Polski
REKLAMA

Nadmorska inwestycja w Zachodniopomorskiem już niebawem zawstydzi wszystkie podziemne polskie tunele drogowe. Za sprawą TBM Świnoujście zyska bezpośredni dostęp z wyspy Wolin na wyspę Uznam.

REKLAMA

Chociaż koszt tej ogromnej inwestycji ma wynieść ponad 900 mln złotych, to mający właśnie miejsce na wschodzie Polski projekt przekopu mierzei wyślanej wciąż kosztować będzie dwa razy tyle. Przedsięwzięcie jest finansowane z budżetu Gminy Miasta Świnoujście oraz Funduszy Unijnych.

Gigant na morzu

Tunnel Boring Machine jest gotowy do użytku. Maszyna ma posłużyć wydrążeniu tunelu pod Świną. Zleceniodawcą było CREG (China Railway Engineering Group), które po przetestowaniu urządzenia przystąpiło do jej rozłożenia na części i przetransportowania do Polski.

TBM rozczłonkowane na 129 elementów zajmujących łącznie ponad 10 tys. m3 powierzchni, pokona Północną Drogą Morską u wybrzeży Rosji prawie 20 tys. km. Tunnel Boring Machine po złożeniu ma 100 metrów długości oraz 13,5 metra wysokości, a jej waga wynosi 2740 ton.

W Świnoujściu ma pojawić się na przełomie września i października.

TBM wypłynął z portu Nansha w Chinach

Tunel jakiego nie było

Monstrualna machina rozpocznie wwiercanie się w komorę startową dopiero w pierwszej połowie 2021, gdyż sam proces jej montażu zajmie parę miesięcy.

Drążona droga ma mieć łącznie 3,4 km długości, z których prawie połowa będzie jednorurowym tunelem z jedną dwupasmową jezdnią.

Planowany czas ukończenia inwestycji jest datowany na wrzesień 2022. Do tej pory najdłuższym tunelem drogowym w Polsce pozostanie gdański tunel pod Martwą Wisłą, którego długość to 1377 m. Za dwa lata jednak pierwsze miejsce zajmie wydrążona w Świnoujściu droga licząca sobie 1440 m. 

Koszt tej inwestycji to 912 mln złotych, z których aż 85 proc. (775 mln zł) pochodzi Funduszy Unii Europejskiej. Dla porównania - jest to blisko połowa szacowanych przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marka Gróbarczyka kosztów przekopu mierzei wiślanej.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście zaś inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą zostało konsorcjum PORR/Gülermak. 

REKLAMA
Planowany przebieg drogi
Źródło: Świnoujście Nasze Miasto

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA