Przekop Mierzei Wiślanej. PiS chce dobrać się do gigantycznych złóż zagrzebanych w piasku
Wraz z postępem prac na przekopie Mierzei Wiślanej pojawia się coraz więcej wiadomości na temat spoczywających w tamtejszej ziemi skarbów. Bursztyn jest popularny w tamtym regionie, a za granicą jego cena osiąga zawrotne kwoty, przez co wydobycie może zasilić Skarb Państwa o nawet kilkaset milionów złotych.
W piątek lotem błyskawicy obiegła Polskę wiadomość, że rząd przy okazji przekopu Mierzei Wiślanej wydobędzie 7 t bursztynu. Potem okazało się, że może go być pięć razy mniej, a pod koniec dnia, że zaledwie 0,5 t...
Resort gospodarki morskiej jeszcze w tym tygodniu oszacował, że łącznie na terenie przekopu, w dwóch złożach znajduje się 1,4 t. bursztynu. Wciąż liczby są hipotetyczne, gdyż opierają się tylko na badaniach geologicznych i wynikających z nich szacunkach.
Bursztyn droższy niż srebro
Przypuszcza się, że do eksploatacji nadawać się będzie jedynie 1/3, gdyż większe, 900-kilogramowe złoże ma być niemal w całości złożone z rozdrobnionego bursztynu o wielkości ziarenek piasku.
Przy najniższym przeliczniku, wynoszącym 1 kg bursztynu za 1 tys. zł, łatwo policzyć, że hipotetyczna wartość z wydobycia wyniesie ok. 500 mln złotych.
Cena bursztynu zależy jednak od stopnia jego popękania, wielkości i gatunku, koloru lub występowania w nim zatopionych owadów luba fragmentów roślin. W niektórych przypadkach i w innych częściach Europy i świata może być on wart nawet kilka tysięcy euro.
Cena bursztynu przekracza cenę srebra i może sięgać 20 tys. zł za kilogram
– przekonuje poseł Marka Rutka.
Nieodkryte bogactwa zagrzebane w piasku
Sam proces wydobycia ma być nadzorowany przez Urząd Morski w Gdyni i postępować na równi z resztą prac, aby uniknąć dodatkowych kosztów inwestycji. Oznaczać to może, iż kolejne tony kruszcu mogą pozostać nieodkryte. Bursztyn i pieniądze z jego sprzedaży staną się własnością Skarbu Państwa.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podaje, że zaawansowanie prac na przekopie osiągnęło już 50 proc. Ukończenie budowy kanału jest planowane na rok 2022.