Kryzys demograficzny. Dzieje się w ubezpieczeniach zdrowotnych
Starzenie się społeczeństwa kształtuje rynek ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce. Podczas debaty „Ubezpieczenia zdrowotne: quo vadis?” uczestnicy zastanawiali się jak poprawić efektywności usług dzięki digitalizacji i sztucznej inteligencji. Eksperci wskazują, że i tak obecnie największym wyzwaniem jest niedobór lekarzy czy pielęgniarek, który napędza zjawisko cyfryzacji niektórych usług medycznych, takich jak prediagnostyka.
Podczas drugiej edycji konferencji zorganizowanej przez Centrum Myśli Strategicznych w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego dyskutowano na temat wyzwań oraz przyszłych kierunków rozwoju sektora ubezpieczeniowego. Jednym z tematów omawianych podczas wydarzenia była kondycja polskiego rynku ubezpieczeń zdrowotnych, głównych wyzwań oraz trendów mających wpływ na jego przyszłość.
Zmieniająca się demografia kształtuje rynek ubezpieczeń zdrowotnych
Przytoczone w trakcie debaty dane Eurostatu i Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że zarówno Polska, jak i Europa zmagają się z problemami wynikającymi ze zmieniającej się struktury demograficznej społeczeństw. Rosnący odsetek osób w wieku podeszłym zwiększa zapotrzebowanie na usługi medyczne, podczas gdy liczba lekarzy i pielęgniarek aktywnych zawodowo spada. Te zjawiska tworzą wyzwania zarówno dla sektora opieki zdrowotnej, jak i dla firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne.
Jednym z najważniejszych trendów kształtujących rynek ubezpieczeń zdrowotnych jest zmieniająca się demografia Polski. W najbliższych latach zakres usług oferowanych przez ubezpieczycieli zdrowotnych powinien w większym stopniu uwzględniać świadczenia dla osób dobiegających wieku emerytalnego i starszych – mówi Marcin Warszewski, partner, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego, Deloitte.
Według Warszewskiego jednocześnie w ostatnich latach wydatki Polaków na prywatne świadczenia z zakresu ochrony zdrowia rosły i ten trend powinien utrzymać się w przyszłości. Tworzy to szansę dla sektora, o ile firmy z branży ubezpieczeniowej będą dysponować zasobami umożliwiającymi zaspokojenie rosnącego popytu.
Polska liderem w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych
Biorący udział w debacie eksperci podkreślili znaczenie digitalizacji dla efektywności usług oferowanych w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Wskazano na konieczność inwestycji w:
- rozwiązania wspierające umawianie pacjentów do specjalistów,
- koordynujące procesy leczenia,
- stosowanie narzędzi wspierających pracę lekarzy.
Podkreślono także rosnącą powszechność stosowania takich narzędzi jak voicebotyczy mobilne kanały rejestracji pacjentów, umożliwiające redukcję kosztów funkcjonowania systemu.
Eksperci wskazali, że Polska uchodzi za jednego z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych, o czym świadczy m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy portali pacjenta.
Jednym z przytoczonych w trakcie dyskusji przykładów efektywnej cyfryzacji jest wirtualna diagnostyka. W ramach tej procedury, do której coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, pacjent jest kierowany na niezbędne badania jeszcze przed wizytą u lekarza, co korzystnie wpływa na proces leczenia - zauważają eksperci Deloitte.
Podkreślają też, że chociaż jest to nowe rozwiązanie, to wydaje się mieć ono pozytywny wpływ zarówno na obszar profilaktyki, jak i dopasowanie diagnostyki do potrzeb pacjenta.
Więcej wiadomości na temat ubezpieczeń można przeczytać poniżej:
Dalsze kierunki cyfryzacji usług medycznych w Polsce
Zdaniem uczestników dyskusji dalszym kierunkiem cyfryzacji usług medycznych w Polsce powinna być digitalizacja wokół pacjenta na etapie triażu, maksymalizująca efektywność i tempo oceny stanu zdrowia. Równie istotny może być także rozwój wsparcia lekarzy w obszarze analizy dokumentacji medycznej za pośrednictwem gen AI, wskazano.
Wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia może przynieść wymierne korzyści niemal na każdym etapie procesu leczenia. Dotyczy to m.in. kwestii profilaktyki, gdzie już teraz obserwujemy, jak przydatne potrafią być urządzenia umożliwiające regularne monitorowanie funkcji życiowych, m.in. coraz popularniejsze smartwatche – tłumaczy Andrzej Skasko, partner associate, Deloitte.
W jego ocenie narzędzia oparte o generatywną AI mogą odegrać istotną rolę w optymalizacji procesu kierowania pacjenta do odpowiedniego specjalisty czy analizy danych i dokumentacji medycznej. Rozwój powszechności stosowania nowoczesnej technologii może więc pomóc w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom niedoboru i dostępności usług medycznych.
W trakcie debaty odniesiono się także do perspektywy pracodawców, którzy coraz częściej w ramach benefitów oferują dostęp do pakietów ubezpieczeń zdrowotnych. Podkreślono, że powinny one uwzględniać nie tylko potrzeby starszych pracowników, ale również oczekiwania młodszych pokoleń.
Wskazano, że dla tej drugiej grupy istotną kwestią jest m.in. wsparcie dla zdrowia psychicznego. Według ekspertów właściwie dobrany zakres usług zdrowotnych dostępnych w miejscu pracy może przynieść wymierne korzyści danemu przedsiębiorstwu, ponieważ pozytywnie wpływa on na ograniczenie odsetka nieobecności pracowników oraz ich efektywność w miejscu pracy.