REKLAMA

Kobiety zarabiają więcej. FMCG łamie stereotypy


Branża FMCG zaskakuje: kobiety zarabiają za godzinę nieco więcej niż mężczyźni, a ogólne różnice płacowe są minimalne – wynika z danych Grupy Progres. Równy dostęp do wynagrodzeń zapewnia też forma zatrudnienia: stawki przy umowie zlecenie i o pracę są niemal identyczne.

Pracownicy nie chcą pracować w korporacjach i wybierają mniejsze firmy, ale zarobki sa dla nich nadal najważniejsze przy wyborze pracy
REKLAMA

Analizy danych przeprowadzone przez Grupę Progres wskazują, że w sektorze FMCG różnice w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami są niewielkie i uzależnione od formy zatrudnienia oraz wieku pracowników. W przypadku pensji miesięcznych panowie zarabiają przeciętnie więcej – różnice sięgają od około 130 do ponad 300 zł na ich korzyść.

Przykładowo, w grupie do 26 lat panie otrzymują przeciętnie 4535,35 zł brutto, natomiast panowie 4841,43 zł (306,08 zł różnicy). W kategorii wiekowej 27-30 lat dysproporcja wynosi 132,51 zł (kobiety: 4653,85 zł, mężczyźni: 4786,36 zł), a powyżej 30 lat – 189,77 zł (kobiety: 4611,75 zł, mężczyźni: 4801,52 zł).

REKLAMA

Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

Grupa Progres wskazuje, że w przypadku wynagrodzeń godzinowych sytuacja wygląda inaczej – kobiety w każdej z grup wiekowych zarabiają minimalnie więcej od mężczyzn, a różnice są niewielkie i mieszczą się w przedziale od 8 do 23 groszy na godzinę. W grupie do 26 lat panowie zarabiają średnio 23,43 zł, a panie 23,51 zł za godzinę, co oznacza przewagę 8 groszy na ich korzyść. W przedziale 27-30 lat różnica wynosi 23 grosze, natomiast wśród pracowników powyżej 30 roku życia – 20 groszy za godzinę.

Różnice w miesięcznych wynagrodzeniach na korzyść mężczyzn mogą wynikać przede wszystkim z czynników organizacyjnych i strukturalnych, które niekoniecznie mają bezpośredni związek z dyskryminacją płacową. Na przykład, panowie częściej mogą pracować w systemach z większą ilością godzin nadliczbowych, co przekłada się na ich wyższe miesięczne zarobki – mówi Iwona Wieczyńska, dyrektor regionu w Grupie Progres.

Co więcej, jej zdaniem brak mężczyzn na stanowiskach podstawowych w sektorze FMCG sprawia, że są szczególnie pożądani i częściej mają możliwość przepracowania większej liczby roboczogodzin, co przekłada się na wyższe wynagrodzenia.

Minimalnie wyższe stawki godzinowe dla kobiet wskazują na to, że podstawowe wynagrodzenie za jednostkę czasu pracy jest w dużej mierze wyrównane. To oznacza, że branża FMCG stara się zapewnić sprawiedliwe wynagrodzenia na poziomie podstawowych stawek, a różnice miesięczne wynikają raczej z indywidualnych czynników związanych z organizacją pracy i strukturą zatrudnienia – ocenia Iwona Wieczyńska.

I dodaje, że w efekcie można mówić o relatywnej równości płacowej, gdzie różnice są minimalne i często mają uzasadnienie poza samą płcią pracownika.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Rodzaj umowy nie ma znaczenia

Analiza wynagrodzeń w sektorze FMCG wskazuje, że rodzaj umowy — czy cywilnoprawna, czy o pracę — nie wpływa znacząco na poziom zarobków. Wynagrodzenia w obu formach zatrudnienia są zbliżone.

Niezależnie od tego, czy pracownik zatrudniony jest na umowę o pracę, gwarantującą stabilność i świadczenia socjalne, czy na umowę cywilnoprawną, wynagrodzenie podstawowe pozostaje na porównywalnym poziomie. Dzięki temu sektor może poszczycić się relatywnie wyrównanym rynkiem pracy, w którym zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają równy dostęp do uczciwego wynagrodzenia bez względu na typ podpisanej umowy.

Branża FMCG od lat uchodzi za rynek, który elastycznie reaguje na potrzeby pracowników, także w zakresie polityki wynagrodzeń. Nasze analizy pokazują, że pod względem równości płacowej FMCG wyprzedza inne sektory i może być dla nich wzorem – podsumowuje Iwona Wieczyńska, dyrektor regionu w Grupie Progres.

REKLAMA

I podkreśla, że wdrożenie podobnych rozwiązań w innych branżach może przynieść długofalowe korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. To już się dzieje, ale nadal tempo zmian pozostawia wiele do życzenia.

Analiza Grupy Progres została opracowana na podstawie danych płacowych dotyczących różnych form zatrudnienia w sektorze FMCG. Badanie uwzględniało zarówno umowy cywilnoprawne, jak i umowy o pracę, analizując wynagrodzenia brutto w podziale na grupy wiekowe oraz płeć. Łącznie przeanalizowano dane dotyczące ponad 27 000 umów, w tym między innymi 14 675 umów cywilnoprawnych (z czego 8 061 dla kobiet i 6 614 dla mężczyzn) oraz 5 520 umów o pracę (3 180 dla kobiet i 2 340 dla mężczyzn).

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-10T15:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T11:09:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T05:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T18:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T15:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T12:09:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T10:27:32+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T09:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T20:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T15:43:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T09:51:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA