REKLAMA

Oberwało się influencerom z branży fitness. Krypciocha im się nie opłaciła

Tróje influencerów z branży fitness nieprawidłowo oznaczało treści reklamowe na Instagramie. Dlatego prezes UOKiK postawił zarzuty zarówno im, jak i reklamodawcy. Warto podkreślić, że są to pierwsze zarzuty dotyczące kryptoreklamy w social mediach. Teraz grozi im kara za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Influencerzy z zarzutami. Publikowali na Instagramie kryptoreklamę
REKLAMA

Zarzut kryptoreklamy postawiony został spółce Olimp Laboratories, która zlecała reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka zawierała z twórcami umowy, w których zobowiązywała się do zapłaty za publikację postów i relacji na Instagramie na temat produkowanych przez nią suplementów diety i innych produktów.

REKLAMA

I tak Olimp Laboratories namawiała influencerów, aby oznaczali posty lub relacje w social mediach zawierające ich produkty takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu.

Hashtagi źródłem kłopotów

Jak przypomina UOKiK:

  • #współpraca czy #ad są niejasne dla użytkowników i niewystarczające przy oznaczeniu przekazu komercyjnego.
  • umieszczanie oznaczeń na końcu opisu czy słabo widocznych np. ukrytych pod nazwą użytkownika, może stanowić praktykę wprowadzającą w błąd.

Influencerzy przyłapani przez UOKiK

Za niejednoznaczne oznaczanie materiałów reklamowych na Instagramie (zarówno tych zleconych przez spółkę Olimp Laboratories, jak i innych reklamodawców) prezes UOKiK postawił zarzuty trzem influencerom z branży fitness. Są to: Katarzyna Dziurska, Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotr Lisek. 

Jak wyjaśnia UOKiK, wspomniani twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru tych postów oraz relacji.

I dodaje, że za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje. Z kolei wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

UOKiK przypomina również, że twórcy i reklamodawcy muszą również wywiązywać się z innych obowiązków, które ciążą na przedsiębiorcach – m.in. udzielania urzędom wyjaśnień. Influencerzy, którzy nie odpowiadali na zapytania Urzędu, nie odbierali korespondencji oraz unikali przedstawienia niezbędnych dokumentów zostali niedawno ukarani za brak współpracy z prezesem UOKiK.

Upomnienia nie pomogły, skończyło się na karach

O tym, że treści sponsorowane na Instagramie, TikToku czy Facebooku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu, UOKiK informował już od września ubiegłego roku. Wskazywano również, jakie oznaczenia są niewystarczające, np. chodziło o skróty w formie anglojęzycznej, jak #ad, czy stosowanie samego hashtaga #współpraca. Niestety niektórzy influencerzy oraz reklamodawcy nie dostosowali się do nowych obowiązków.

REKLAMA

Urząd kończy prace nad rekomendacjami dotyczącymi oznaczania materiałów reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych, które ułatwią przestrzeganie obowiązującego prawa.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-03T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T18:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T17:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T15:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T14:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:07:31+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T10:48:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T08:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T05:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T22:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T20:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T16:11:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T12:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T22:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T20:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T19:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T15:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T14:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T13:17:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA