REKLAMA

Takich samolotów jeszcze nie widzieliście. Airbus szykuje podniebną rewolucję

Airbus uruchamia w Wielkiej Brytanii Centrum Rozwoju Zerowej Emisji (ZEDC). Korzystając z rządowych dotacji, producent ma zamiar opracować system napędzania samolotów za pomocą wodoru. I to taki, który będzie konkurencyjny cenowo dla maszyn ze zbiornikami mieszczącymi tradycyjne paliwo lotnicze.

Takich samolotów jeszcze nie widzieliście. Airbus szykuje nam podniebną rewolucję
REKLAMA

Airbus ściga się z czasem, a dokładniej z wymogami, które na branże lotniczą nakłada unijny pakiet klimatyczny fit for 55. Komisja Europejska każe przewoźnikom słono płacić za emitowanie CO2. Już teraz linie na gwałt szukają zaopatrzenia w zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).

REKLAMA

Branża lotnicza czeka na wodór

W dalszej perspektywie zastąpienie paliw kopalnych olejem po frytkach będzie jednak niewystarczające. SAF może zmniejszyć emisję o ponad trzy czwarte, ale linie zobowiązują się dzisiaj, że w najbliższych 30-40 latach osiągną zeroemisyjność. I tu właśnie, cały na biało, zamierza wejść Airbus. Producent zintensyfikował prace zmierzające do budowy samolotu napędzanego wodorem.

Francuzi otwierają swój zakład w Filton w Bristolu. Korzystając z 863 mln dol., jakie brytyjski rząd wyłoży na prace nad samolotami niskoemisyjnymi, Airbus chce stworzyć maszynę, która już w 2026 r. powinna testowo wzbić się w powietrze. W ZEDC zatrudnienie docelowo znajdzie 3 tys. osób. Spółka twierdzi, że Centrum Rozwoju Zero Emisji w Filton w Bristolu już rozpoczęto prace nad rozwojem technologii wodorowej.

Wspomniany przez panią Klauke projekt ZEROe obejmuje trzy projekty samolotów przyszłości. Airbus ogłosił go światu w 2020 r. Koncern uważa, że pierwsze samoloty wodorowe mogą wejść do służby w 2035 roku.

Pierwszy z nich, odrzutowy Airbus ZEROe mógłby zabierać na pokład od 120 do 200 pasażerów i dysponować zasięgiem przekraczającym 3,7 tys. kilometrów. Zbiorniki paliwa nie znajdują się w skrzydłach jak w normalnych samolotach odrzutowych, lecz w części ogonowej maszyny.

REKLAMA

Drugi projekt to turbośmigłowy Airbus ZEROe - typowy samolot do obsługi ruchu regionalnego. Jego zasięg ma wynosić ponad 1850 kilometrów.

Trzeci samolot ma natomiast wygląd „latającego skrzydła”. Maszyna powinna zabierać na pokład 200 pasażerów i mieć zasięg przekraczający 1850 kilometrów.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-04T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T20:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T16:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T14:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T12:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T11:11:24+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T05:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T15:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T12:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T21:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T19:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T17:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T06:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T21:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T16:19:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA