REKLAMA

Słyszeliście już o quiethiring? To nowa moda na rynku pracy

Z raportu McKinsey wynika, że do 2030 roku 12 mln Europejczyków będzie musiało zmienić zawód lub zdobyć nowe umiejętności. W związku z tym wiele firm, zamiast ról będą szukać konkretnych umiejętności i cech charakteru, w czym ma im pomóc tzw. quiethiring, czyli podnoszenie kompetencji już zatrudnionych osób. Personnel Service wskazuje, że w obliczu wyzwań demograficznych oraz
związanych ze sztuczną inteligencją, będzie to coraz popularniejsza strategia.

Słyszeliście już o quiethiring? To nowa moda na rynku pracy
REKLAMA

W nagłówkach ogłoszeń o pracy najczęściej można zobaczyć, że firmy szukają konkretnych ról, np. menadżera, konsultanta czy specjalisty. Będzie to jednak zastępowane listą pożądanych umiejętności i cech charakteru. W końcu często chodzi o to, by znaleźć osobę, która jest kreatywna, otwarta, pomysłowa czy zdolna do zarządzania złożonymi projektami.

REKLAMA

Quiethiring, czyli nowe narzędzie w rekrutacji

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy twierdzi, że w obliczu zapotrzebowania na nowe i rozwijające się umiejętności wielu pracodawców decyduje się na przekwalifikowanie własnych pracowników, zamiast rekrutować ich z zewnątrz. Po angielsku to zjawisko nazywane jest quiethiring. I jest potęgowane przez wyzwania demograficzne.

Dlatego według niego coraz częściej menadżerowie będą przyglądali się tym pracownikom, których już mają, żeby wykorzystać ich umiejętności, a w razie potrzeby wyposażyć ich w nowe. To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Sposoby na zwiększenie umiejętności pracowników

Eksperci uważają, że sposobów na zwiększanie umiejętności pracowników wewnątrz organizacji jest kilka. Najbardziej tradycyjne to szkolenia. Aktualnie wiele organizacji decyduje się na przeszkolenie swojej załogi z zakresu sztucznej inteligencji i automatyzacji. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy 2024” Personnel Service wynika, że 49 proc. firm po wdrożeniu nowego systemu lub maszyny planuje szkolenia dla pracowników, a 31 proc. chce przekwalifikować tych, którym robot zabrał pracę. Brak planów na szkolenie pracowników zgłosiło zaledwie 15 proc. firm.

REKLAMA

Innym sposobem na zwiększanie umiejętności pracowników jest szkolenie jednych pracowników przez innych. Idealnym przykładem jest działalność agencji marketingowych czy PR, gdzie młodsi mogą uczyć starszych pracowników specyfiki funkcjonowania nowych mediów i mediów społecznościowych, za to starsi mogą dzielić się doświadczeniem w zakresie tradycyjnej reklamy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA