Polacy znają patent na dobrą pracę i wysokie zarobki. Te szkolenia chce zrobić 2/3 pracowników
Według najnowszego badania Pracuj.pl już czterech na dziesięciu Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju zawodowego. 69 proc. twierdzi, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery. Już teraz sześciu na dziesięciu Polaków byłoby chętnych na udział w szkoleniu ze sztucznej inteligencji.
W dobie powszechnej cyfryzacji, gdzie większość spraw począwszy od zakupów, po sprawy urzędowe możemy załatwić bez wychodzenia z domu, kompetencje cyfrowe są uważane za konieczne do wygodnego życia.
Swoje umiejętności w tym zakresie pozytywnie ocenia 65 proc. respondentów, jednak dane Eurostatu pokazują, że tylko 44 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe. Ten wynik plasuje nas na trzecim od końca miejscu w Unii Europejskiej, gorzej od nas wypadają jedynie Bułgarzy (36 proc.) i Rumunii (28 proc.). Dla porównania już 83 proc. Holendrów może pochwalić się podstawowymi kompetencjami cyfrowymi, a europejska średnia wynosi 56 proc.
Ocena własnych kompetencji cyfrowych według branży
Pracuj.pl podaje, że w różnych grupach zawodowych, ocena własnych umiejętności jest inna. Aż 85 proc. pracowników IT ocenia pozytywnie swoje kompetencje cyfrowe. Dla branży finansowej to 77 proc. Osoby zajmujące się zawodowo handlem i sprzedażą uważają, że mają dobre kompetencje cyfrowe w 72 proc. 2 na 3 (67 proc.) pracowników obsługi twierdzi, że ma dobre umiejętności w tym zakresie. Dla osób zawodowo zajmujących się budownictwem czy wykańczaniem to 59 proc.
Kompetencje cyfrowe to dziś fundament funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce. Mimo dynamicznego rozwoju technologii w Polsce nasz kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Unii Europejskiej pod kątem biegłości w jej użytkowaniu - mówi Tomasz Półtorak, Product Design Field Manager w Pracuj.pl.
I dodaje, że w obliczu coraz szybszego tempa rozwoju technologii, brak odpowiednich kompetencji staje się poważną przeszkodą w korzystaniu z narzędzi, które mogą znacząco poprawić jakość życia.
Przykładem mogą być nowoczesne aplikacje do poszukiwania pracy, które dzięki zaawansowanym algorytmom są w stanie idealnie dopasować oferty do naszych potrzeb. Tego typu rozwiązania pomagają w efektywnym poruszaniu się po rynku pracy i zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia, ale by korzystać z ich potencjału, musimy mieć dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe – tłumaczy Tomasz Półtorak.
Polska dynamicznie rozwija się w sferze nowych technologii. W miarę jak ten postęp będzie przyspieszać, a nowe narzędzia staną się coraz bardziej dostępne, umiejętność korzystania z nich stanie się kluczowa nie tylko na rynku pracy, ale także w codziennym życiu. Rozwój cyfrowy nie jest luksusem, jest koniecznością, która wymaga pilnego nadrobienia zaległości, aby wszyscy obywatele mogli czerpać korzyści z nowoczesnych technologii i nie pozostali na marginesie cyfrowej rewolucji.
Polacy chcą zdobywać nowe umiejętności cyfrowe
Według ekspertów świadomość własnych kompetencji cyfrowych to jedno, ale świadomość ich przydatności to drugie. Stosunkowo mało Polaków, bo zaledwie 37 proc. uważa, że będą one najważniejsze dla przyszłej kariery. Wyżej stawiane są kompetencje miękkie – ich priorytet ocenia 49 proc. badanych. Co ciekawe, 62 proc. respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych trudniej będzie im utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.
Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony, istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery – wspomina Małgorzata Skonieczna, Product Discovery Field Manager w Pracuj.pl.
Jej zdaniem mogłoby wydawać się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy.
Rośnie rola narzędzi cyfrowych nie tylko podczas wykonywania obowiązków zawodowych, ale już podczas poszukiwania pracy. Nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne, pomagają kandydatom w szybszym odnajdywaniu ofert dopasowanych do ich kompetencji i preferencji. Kandydaci mogą w prosty sposób monitorować zmiany na rynku, a także rozwijać się w zgodzie z najnowszymi trendami - komentuje Małgorzata Skonieczna.
W ocenie ekspertki daje im większą elastyczność i pewność, że ich kompetencje będą adekwatne do przyszłych wyzwań.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Kompetencje cyfrowe kluczem do kariery zawodowej
Jak wskazują eksperci Pracuj.pl, 69 proc. Polaków uważa, że w przyszłości na znaczeniu w kontekście rozwoju kariery zawodowej zyska umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy. Najczęściej będzie to dotyczyć obsługi nowych technologii czy narzędzi, które z roku na rok są bardziej zaawansowane lub pojawiają się nowe. Przykładem jest sztuczna inteligencja, która w ostatnich latach stała się najgorętszym tematem na rynku technologicznym.
37 proc. badanych zadeklarowało, że śledzi rozwój sztucznej inteligencji. Z kolei już 6 na 10 respondentów stwierdziło, że chętnie wzięłoby udział w szkoleniu z zakresu AI, gdyby ich pracodawca takowe zorganizował. W obszarze zawodowym widać też, że Polacy chętnie pracowaliby w branży technologicznej, w szczególności w IT – aż 45 proc. respondentów stwierdziło, że chciałoby pracować w tej branży, gdyby mieli ku temu odpowiednie kompetencje.
Już od wielu lat Polacy patrzą na branżę technologiczną, szczególnie w kierunku IT, z nutką zazdrości. Wynika to z uniwersalnych potrzeb, które mają w stosunku do swojej pracy. Według badania zawodowo dla respondentów najważniejszym aspektem jest satysfakcjonujące wynagrodzenie (57 proc.), a branża IT właśnie z takim jest utożsamiana.
Statystyki pokazują, że Polacy są świadomi rosnącego znaczenia kompetencji cyfrowych w kontekście rozwoju kariery zawodowej. Choć te umiejętności są oceniane wyżej, niż wskazują na to dane, to jednocześnie widoczna jest potrzeba ciągłego doskonalenia, zwłaszcza w obliczu dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja.
Mając na uwadze te zmiany, kluczowe staje się nie tylko poszerzanie wiedzy i umiejętności, ale również gotowość do ich aktualizacji, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy - podsumowują eksperci Pracuj.pl.
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.