Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” serwisu Pracuj.pl pokazuje, że coraz więcej Polaków przy poszukiwaniach pracy korzysta z aplikacji mobilnych. Jednak mimo entuzjazmu wobec cyfrowych narzędzi polscy pracownicy stawiają przed aplikacjami wysokie wymagania. Wśród nich pojawia się nie tylko bogata oferta funkcjonalności, ale także łatwość obsługi, intuicyjność i, co najważniejsze, brak irytujących przeszkód w procesie korzystania.
Aplikacje mobilne coraz częściej stają się kluczowym narzędziem w codziennym życiu, w tym także w procesie poszukiwania pracy. Choć oferują wygodę i szybki dostęp do ofert, wielu użytkowników wskazuje na potrzebę bardziej spersonalizowanego wsparcia, które skutecznie odpowiadałoby na ich rzeczywiste potrzeby i preferencje zawodowe.
Serwis Pracuj.pl, właśnie wprowadził na rynek nową wersję swojej aplikacji mobilnej do poszukiwania pracy, która ma na celu nie tylko uproszczenie procesu aplikowania, ale także lepsze dopasowanie ofert pracy do potrzeb użytkowników. Z badania Pracuj.pl wynika, że dla niemal połowy badanych Polaków to właśnie dopasowanie ofert jest kluczowe podczas korzystania z aplikacji do szukania pracy. Aby sprawdzić, czego dokładnie Polacy oczekują od aplikacji, mobilnych serwis przeprowadził badanie na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65.
Główne bariery dla użytkowników aplikacji mobilnych
Choć rozmaite aplikacje mobilne odgrywają coraz większą rolę w naszym codziennym życiu, to dla wielu osób aplikacje mobilne, zwłaszcza te, które wspierają istotne zadania, takie jak komunikacja czy zarządzanie czasem, powinny przede wszystkim dostarczać bezproblemowe i przystępne rozwiązania.
Tymczasem zbyt duża ilość powiadomień i alertów może prowadzić do tzw. zmęczenia powiadomieniami, sprawiając, że użytkownicy zaczynają ignorować lub wyłączać te funkcje:
- 42 proc. respondentów uważa, że różne modele subskrypcyjne lub płatne opcje premium, stosowane przez niektóre aplikacje, bywają odbierane jako bariera w swobodnym korzystaniu z oferowanych rozwiązań,
- 31 proc. wskazuje na częste błędy i awarie, które utrudniają korzystanie z aplikacji, a dla wielu z nich takie doświadczenia mogą prowadzić do rezygnacji z dalszego użytkowania,
- 28 proc. użytkowników skarży się na zbyt powolne działanie aplikacji, co znacząco obniża ich efektywność i zniechęca do korzystania z tych narzędzi.
Oczekiwania i funkcje ułatwiające poszukiwania pracy w aplikacji
Pracuj.pl podaje, że Polscy pracownicy mają bardzo konkretne oczekiwania względem funkcji, które powinny oferować aplikacje do poszukiwania pracy:
- 50 proc. oczekuje zaawansowanego filtrowania ofert pracy zgodnie z ich preferencjami. Taka funkcjonalność pozwala na szybkie dotarcie do ofert najlepiej dopasowanych do ich umiejętności i oczekiwań, co jest kluczowe w świecie, gdzie czas odgrywa coraz większą rolę.
- 43 proc. chce automatyczne powiadomienia o ofertach dopasowanych do użytkownika. To rozwiązanie nie tylko zwiększa szanse na znalezienie odpowiedniej pracy, ale także pozwala zaoszczędzić czas, który użytkownik musiałby poświęcić na ręczne przeglądanie ofert.
- 43 proc. jest zainteresowanych funkcjami związanymi z alertami dotyczącymi ofert pracy w preferowanej lokalizacji.
- 30 proc. chciałoby mieć możliwość personalizacji powiadomień. To pokazuje, że polscy pracownicy cenią sobie elastyczność i chcą mieć kontrolę nad tym, jak i kiedy otrzymują informacje o nowych ofertach pracy.
Wszystkie te funkcje użytkownicy znajdą w nowej wersji aplikacji Pracuj.pl, gdzie można znaleźć narzędzia tj. Easy Apply, nowy format ofert Pracuj Stories, czy tryb wyświetlania aplikacji dostosowany do indywidualnych preferencji użytkownika.
Projektując aplikacje mobilne, zawsze musimy pamiętać o kilku kluczowych zasadach, które wpływają na odbiór i skuteczność samego narzędzia. Przede wszystkim w myśl podejścia Product Discovery, aplikacja powinna odpowiadać na realne potrzeby użytkowników, które poznajemy dzięki eksploracji i zrozumieniu problemu – mówi Monika Seroka, Product Discovery and Design Manager.
Monika Seroka zaznacza, że w ich zespole skupiają się na łączeniu potrzeb z celami biznesowymi oraz na rezultatach, jakie chcą osiągnąć. Oznacza to, że każdy element aplikacji powinien być przemyślany pod kątem tego, jak wpływa na doświadczenie użytkowników – od szybkości działania, poprzez intuicyjność interfejsu, aż po zrozumiałość komunikatów.
Ważne jest unikanie rozwiązań, które nie wynikają z realnych potrzeb użytkowników czy celów biznesowych. Stabilność i niezawodność działania są niezwykle istotne – częste błędy czy awarie prowadzą do frustracji i mogą skutkować tym, że użytkownicy szybko porzucą aplikację. Naszym celem jest tworzenie narzędzi, które nie tylko spełniają swoje zadania, ale także budują zaufanie użytkowników, oferując wartość w sposób prosty, przejrzysty i bez nadmiernych komplikacji – twierdzi Monika Seroka, Product Discovery and Design Manager.
I zapewnia, że zrozumienie kontekstu użytkownika, szacunek dla jego czasu i uwagi oraz dbanie o techniczną niezawodność to fundamenty, które przyświecają im w codziennej pracy.
Łatwy dostęp do technologii odgrywa kluczową rolę w rekrutacji
Wyniki ankiety wyraźnie pokazują, że technologia staje się nieodłącznym elementem procesu poszukiwania pracy. Aż 68 proc. ankietowanych podkreśla, że czytelny i wygodny interfejs aplikacji to podstawa. W tym kontekście brak personalizacji i mała intuicyjność aplikacji, na które narzeka odpowiednio 14 proc. i 22 proc. respondentów, stają się wyzwaniami, którym twórcy muszą stawić czoła.
Dla 66 proc. ankietowanych istotne jest, aby proces aplikacji na ofertę pracy był na tyle prosty, by można było go przeprowadzić z dowolnego miejsca, np. za pomocą telefonu. To wyraźny sygnał, że w czasach, gdy mobilność staje się normą, aplikacje muszą być nie tylko funkcjonalne, ale i dostosowane do dynamicznego stylu życia użytkowników – uważa Mariusz Kuźniewicz, Product Management Director w Pracuj.pl.
I dodaje, że łatwy dostęp do technologii, a także jej elastyczność, odgrywają dziś kluczową rolę w doświadczeniu użytkownika. Firmy rekrutacyjne oraz twórcy aplikacji muszą zrozumieć te potrzeby i dostosować swoje produkty do nowoczesnych standardów, oferując rozwiązania, które będą zarówno intuicyjne, jak i wydajne.
Przejrzysty interfejs, możliwość aplikowania w krótkim czasie, a także opcje personalizacji to elementy, które zwiększają szanse na przyciągnięcie kandydatów. Mobilność nie jest już luksusem, ale koniecznością, a brak dostosowania się do tego trendu może skutkować utratą użytkowników – ocenia Mariusz Kuźniewicz, Product Management Director w Pracuj.pl.
Jednym z bardziej interesujących wniosków z ankiety jest rosnące zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie rekrutacyjnym. Choć ChatGPT, narzędzie do generowania tekstu oparte na sztucznej inteligencji, jest postrzegany jako przydatny przez 38 proc. respondentów, to jednak budzi on także pewne kontrowersje. Niemal 30 proc. badanych uważa, że korzystanie z pomocy AI podczas procesów rekrutacyjnych jest nieuczciwe, co pokazuje, że technologia ta, mimo swoich zalet, wciąż nie jest w pełni zaakceptowana przez wszystkich użytkowników.
Mimo to, na rynku pracy nie brakuje entuzjastów AI – 44 proc. respondentów chętnie skorzystałoby ze wsparcia sztucznej inteligencji przy przygotowaniu do rozmowy rekrutacyjnej, a 46 proc. widzi potencjał AI w pomocy przy tworzeniu CV. To dowód na to, że technologia ta może odegrać znaczącą rolę w przyszłości procesów rekrutacyjnych, zwłaszcza w kontekście personalizacji i optymalizacji dokumentów aplikacyjnych.
Sztuczna inteligencja w rekrutacji staje się narzędziem, które wspiera kandydatów na dwóch kluczowych płaszczyznach. Z jednej strony, AI umożliwia efektywniejsze przygotowanie się do procesu rekrutacji. Zaawansowane algorytmy mogą analizować profile zawodowe kandydatów, sugerować optymalizacje CV, czy dostarczać spersonalizowane porady dotyczące rozmów kwalifikacyjnych – komentuje Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl.
Według niego kandydaci mogą korzystać z symulacji rozmów, rekomendacji odpowiedzi, czy zyskać wgląd w najbardziej pożądane umiejętności w danej branży. Z drugiej strony, systemy oparte na AI w aplikacjach do poszukiwania pracy znacząco poprawiają komfort samych poszukiwań. Dzięki zaawansowanej analizie danych AI może lepiej rozumieć potrzeby i preferencje użytkowników, co prowadzi do bardziej trafnych rekomendacji ofert pracy.
Kandydaci otrzymują ogłoszenia idealnie dopasowane do ich umiejętności, doświadczenia i aspiracji, co zmniejsza czas spędzany na przeglądaniu nieodpowiednich ofert. Zwiększa to także satysfakcję z całego procesu rekrutacyjnego, ponieważ użytkownicy czują, że systemy te rozumieją ich potrzeby, co finalnie przekłada się na większy komfort i efektywność poszukiwania pracy – wspomina Michał Halemba, Senior Product Manager w Pracuj.pl.
Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:
Potencjalne bariery mogą skutecznie zniechęcić do korzystania z aplikacji
Z badania Pracuj.pl jasno wynika, że potencjalne bariery, jakie dostrzegają użytkownicy, mogą ich skutecznie zniechęcić do korzystania z aplikacji, bo Polscy pracownicy, choć otwarci na nowe technologie, mają jasno sprecyzowane oczekiwania wobec aplikacji mobilnych do poszukiwania pracy.
Z drugiej strony, rosnące zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji, a także prostota i intuicyjność obsługi, stają się kluczowymi elementami, które mogą przyciągnąć nowych użytkowników i zbudować lojalność obecnych.
Wydaje się, że kluczowe jest dziś znalezienie złotego środka między bogatą funkcjonalnością a prostotą obsługi. Tylko wtedy aplikacje te będą mogły naprawdę wspierać użytkowników w efektywnym poszukiwaniu pracy, stając się nieodłącznym narzędziem w codziennym życiu polskich pracowników - informuje Pracuj.pl.
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.