Employer branding. Jak budować wizerunek pracodawcy zgodnie z prawem
Employer branding to koncepcja, zgodnie z którą zakład pracy powinien być postrzegany jako miejsce przyjazne pracownikom. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że niesie ona za sobą wyzwania natury prawnej.

Co to jest employer branding?
Employer branding to inaczej budowanie wizerunku pracodawcy. Odbywa się poprzez różnego typu działania, które mają na celu stworzenie pozytywnego obrazu marki, jednak docelową grupą odbiorców nie są klienci, a obecni i przyszli pracownicy. Zgodnie z raportem przytoczonym w materiałach firmy E&Y, aż 61 proc. pracowników rozważyłoby zmianę miejsca pracy, na takie, które stworzyło lepszy employer branding.
Choć działania ukierunkowane są na pracowników, odbijają się pozytywnym echem w środowisku partnerów biznesowych i kontrahentów.
Employer branding – przykłady
Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jest kategorią otwartą. Firmy prześcigają się w tworzeniu inicjatyw, które mają na celu wykreowanie marki. Do najpopularniejszych należą:
- promowanie efektywnej komunikacji między członkami załogi,
- promocja firmy w mediach społecznościowych,
- wytyczanie jasnej ścieżki kariery, inwestowanie w pracowników,
- budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników i kandydatów do pracy,
- inne działania marketingowe.
Employer branding może mieć charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Pierwszy skupia się na aktualnych pracownikach i polega przede wszystkim na organizowaniu przyjaznego środowiska pracy. Drugi ma na celu promowanie pozytywnego wizerunku wśród potencjalnych kandydatów. Szacuje się, że aż 55 proc. osób poszukujących zatrudnienia rezygnuje z aplikowania po otrzymaniu negatywnych rekomendacji.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Employer branding – zagadnienia prawne
Employer branding postrzegany jest jako działanie marketingowe, jednak nie może funkcjonować w oderwaniu od aktualnych przepisów. Oto najważniejsze kwestie, na których warto się skupić.
Prawa autorskie
Strona internetowa, materiały szkoleniowe, grafiki – to tylko przykłady dzieł, które tworzą pracownicy lub osoby współpracujące. Bardzo ważne jest określenie osoby, która ma do nich prawa autorskie. W tym celu trzeba sprawdzić umowy podpisane z pracownikami, zleceniobiorcami czy wykonawcami dzieła.
Pod kątem praw autorskich warto też przeanalizować zrealizowane projekty. Należy upewnić się, że nie są one kopią innych. Bezprawne wykorzystanie czyjegoś dzieła pociąga za sobą konsekwencje prawne.
Wykorzystanie wizerunku
W działaniach marketingowych często wykorzystuje się wizerunek pracownika. Pamiętaj jednak, że musi on wyrazić zgodę na publikację zdjęć czy filmów, w których odgrywa główną rolę. Pracownik może w dowolnej chwili wycofać zgodę, a ty jako pracodawca masz obowiązek uszanować jego decyzję.
Kwestię zaangażowania pracownika w promocję firmy warto uzgodnić jeszcze przed rozpoczęciem prac nad materiałami. Pozwoli to uniknąć zbędnych kosztów, nieporozumień i niedopowiedzeń.
Monitorowanie opinii
Opinie byłych i aktualnych pracowników cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród kandydatów do pracy. Nie wszystkie jednak mają pozytywny wydźwięk, a jeśli nie są prawdziwe, masz prawo zareagować. Możesz wnioskować o usunięcie negatywnego komentarza. Gdy działania polubowne nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, masz prawo wejść na drogę sądową.
Wyznaczenie osób reprezentujących firmę
W promocji firmy najczęściej uczestniczą wybrani pracownicy wyższego szczebla. Ale coraz częściej angażowani są także „zwykli” pracownicy, którzy stają się ambasadorami marki. Ważne, aby po pierwsze prawidłowo wyznaczyć i określić role, po drugie – przedstawić zakres nowych „obowiązków”. Tylko w ten sposób można zbudować spójny obraz przedsiębiorstwa, bez konieczności prostowania niepasujących do niego wypowiedzi czy inicjatyw.
Pamiętaj, że pracownik co do zasady bierze udział w działaniach promocyjnych dobrowolnie. Wyjątek dotyczy stanowisk, w specyfikę których wpisane jest publikowanie wizerunku. Szczegółowe zapisy warto jednak dodatkowo umieścić w umowie, co pozwala uniknąć ewentualnych nieporozumień.