Operator hulajnóg elektrycznych dostał karę od UOKiK-u. A jeszcze ma na głowie prokuraturę
Wprowadzali ludzi w błąd, sugerując, że płacą tylko za przejazd hulajnogą elektryczną, ale byli wrabiani w subskrypcję. Z kont nieświadomych oszustwa klientów automatycznie były pobierane kwoty idące nawet w tysiące złotych. Teraz spółka Logo-Sharing musi zapłacić 750 tys. zł kary wymierzonej przez UOKiK, ale kolejne kłopoty grożą jej ze strony prokuratury.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że wydał decyzję wobec firmy Logo-Sharing z Sopotu, która odpowiadała za wynajem hulajnóg w miejscowościach turystycznych. UOKiK w listopadzie podjął w tej sprawie dochodzenie między innymi na podstawie wielu skarg konsumentów. Podejrzenie rażącego naruszania praw konsumentów okazały się uzasadnione.
Wprowadzanie w błąd
Już na samym początku konsument powinien wiedzieć, za co i ile płaci. Aplikacja mobilna Logo-Sharing tego nie zapewniała
– podkreśla szef UOKiK-u.
Na czym polegało to wywoływanie wrażenia, że konsument kupuje jednorazowy przejazd hulajnogą, podczas gdy była to automatyczna płatna subskrypcja? Dostępne w aplikacji pakiety o nazwach: „20 PLN/dzień day PASS”, „100 PLN/tydzień week PASS”, „300 PLN/miesiąc month PASS”. Mogło się wydawać, że to rodzaj „biletu okresowego”, ale w rzeczywistości chodziło o częstotliwość pobierania pieniędzy z konta. UOKiK podkreśla, że w aplikacji nie pojawiały się jednoznaczne oznaczenia, które wyjaśniałyby to klientowi.
Inne stwierdzone nieprawidłowości to brak informacji o cenie i czasie zawarcia umowy oraz o sposobie jej wypowiedzenia, a także nieoznaczenie przycisku do złożenia zamówienia słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równorzędnym.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na Logo-Sharing Sp. z o. o. Sp. k. w Sopocie karę 744 472 zł. Informacje o decyzji mają ukazać się w dzienniku ogólnopolskim na koszt przedsiębiorcy. Decyzja jest prawomocna.
Jest jeszcze druga spółka
Sprawa jednak jest nieco skomplikowana, bo Logo-Sharing w Sopocie... nie jest już operatorem hulajnóg. Od maja 2021 r. te zadania przejęła firma Logo-Sharing LLC zarejestrowana w Gruzji. Wobec tej spółki UOKiK prowadzi odrębne postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
O działaniach obu spółek UOKiK już jesienią zawiadomił prokuraturę, a postępowanie w sprawie prowadzi Komenda Miejska Policji w Sopocie. Osoby, które uważają, że zostały wprowadzone w błąd i doprowadzone do niekorzystnego rozporządzenia swoim mieniem, mogą zgłaszać się na policję.
To jeszcze nie koniec. UOKiK wystąpił także do sklepów z aplikacjami na telefony komórkowe, takich jak AppStore, AppGallery oraz Google Play, aby usunęły ze swojej oferty aplikację LOGO Sharing. Co ciekawe, serwisy te bez ociągania przychyliły się do prośby urzędu i uniemożliwiły pobieranie aplikacji Logo-Sharing.