Black Friday wypada w tym roku 27 listopada, co oznacza, że zakupy będziemy robić niemal wyłącznie online. Z wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego ministra zdrowia Adama Niedzielskiego wynika bowiem, że otwarcia galerii handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych nie dojdzie wcześniej niż 30 listopada.
Czy to ma znaczenie dla Polaków? Z raportu „Polacy i Black Friday” przygotowanego przez firmę EnterSender wynika, że 61 proc. osób choć raz skorzystało z ofert dostępnych tego dnia, a jedna trzecia stwierdziła, że robi w tym czasie zakupy online. 23 proc. badanych stwierdziło, że nie zrobi zakupów, a 46 proc., że jeszcze nie wie.
Czy wiesz, co to jest Black Friday?
Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender uważa, że globalne trendy zakupowe, w tym takie wydarzenia jak czarny piątek czy Cyber Monday dobrze adaptują się w Polsce. Gdy firma zapytała Polaków, czy wie, co to jest Black Friday, aż 94,8 proc. badanych odpowiedziało, że tak.
W tym roku sytuacja może być jednak nieco inna. W tym momencie dużo osób nie wie, czy zrobi w tym czasie zakupy. Dlatego tak ważne jest wdrożenie przez sklepy odpowiednich działań marketingowych, które zachęcą do zakupów
– przekonuje.
Z badania EnterSender wynika, że dla 77,7 proc. ankietowanych nie ma znaczenia, kiedy zrobi zakupy, a 22,4 proc. czeka na święta zakupowe, takie jak Black Friday, by nabyć wcześniej upatrzone produkty lub usługi. Z drugiej stronty blisko 40 proc. wskazało, że nigdy nie kupiło nic w tym czasie, a prawie połowa twierdzi, że nie nastawia się na większe zakupy niż normalnie. Jedna trzecia jeszcze o tym nie zdecydowała.
Zakupy online popularniejsze niż offline
Jeśli już w Black Friday robimy zakupy, to chętnie w tym celu zaglądamy do internetu (26 proc.) albo kupujemy jednocześnie online i w sklepach stacjonarnych (29 proc.). Można z tego wysnuć wniosek, że tylko sklepy stacjonarne wybieramy niechętnie (8 proc.).
Prawdopodobnie wynika to z faktu, że w Internecie są dużo lepsze oferty niż w sklepie stacjonarnym. Za lepszymi ofertami online opowiedziało się trzy razy więcej osób niż za tymi offline
– podpowiada EnterSender.
57 proc. badanych twierdzi, że będzie śledziła oferty, które otrzyma mejlem z okazji Black Friday.
To szansa dla sklepów, by przekonać osoby, które deklarują, że jeszcze nie wiedzą, czy zrobią zakupy w tym roku – wskazuje EnterSender
Polacy czekają na promocje i obniżki
Co ciekawe, dla ponad połowy ankietowanych (58 proc.), oferty, które otrzymują, są atrakcyjne. Natomiast 42 proc. badanych z nich korzysta.
Co zatem najbardziej przyciąga uwagę kupujących? Dla 78,1 proc. są to obniżki cen. Znacznie mniej atrakcyjne są dla Polaków gratisy (9,7 proc.), darmowa dostawa (7,6 proc.) i rabaty na kolejne zakupy (3,2 proc.).