GAFA, czyli Google, Amazon, Facebook, Apple, mogą wykorzystać szansę, jaką im daje dyrektywa PSD2. Tworząc własne instrumenty finansowe, mogą skutecznie budować monopol na rynku jako tzw. podmioty trzecie, które do finansowego stołu zaprasza dyrektywa PSD2.
Jedną z nowości, jaką wprowadza unijna dyrektywa PSD2 jest pojawienie się w finansowej rzeczywistości tzw. podmiotów trzecich (TPP – Third Party Providers). Te, w imieniu użytkownika usług płatniczych, mogą uzyskać dostęp do informacji o jego rachunku lub zlecać realizację płatności. TPP mają nie tracić też dystansu do emitentów kart płatniczych.
PSD2 otworzy za szeroko drzwi dla GAFA?
Podmioty trzecie mogą stać się szansą dla korporacji spod szyldu GAFA. Potentaci budując własne instrumenty finansowe będą mogli tym samym stworzyć rynkowy monopol. Jak wynika z danych Loando Group: takie obawy podziela większość przedstawicieli (53 proc.) sektora bankowego. Wg ekspertów to strach kreowany trochę na wyrost. Receptą dla ewentualnej dominującej pozycji GAFA też na finansowym runku jest chociażby zintesyfikowanie współpracy z fintechami.
Screen scraping vs. silne uwierzytelnienie
Podobnie nie do końca zasadne wydają też obawy związane z ewentualnym powrotem screen scrapingu - mechanizmu polegającego na pozyskiwaniu danych przez jeden program komputerowy, poprzez pobieranie ich z wyjścia innego programu. Furtką miałby być wprowadzany przez PSD2 wymóg udostępnienia przez banki istniejących już interfejsów użytkowników. Ale eksperci wskazują, że obecnie nie jest to możliwe chociażby z powodów technicznych.