UOKiK uderza w Polsat i właściciela TVN-u. Przymuszają kablówki do zakupu całych pakietów
Wykorzystywanie swojej pozycji na rynku dystrybucji kanałów telewizyjnych do działań na niekorzyść operatorów telewizji kablowej i pośrednio konsumentów. Taki wstępny zarzut Telewizji Polsat i czterem spółkom z grupy Discovery postawił UOKiK, wszczynając postępowanie antymonopolowe. Urząd ma głównie zastrzeżenia do sposobu sprzedaży programów w pakietach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, otrzymywał w ostatnim czasie wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów dotyczących ograniczania swobody kształtowania oferty programowej czy wyboru programów telewizyjnych. Zanim wszczął postępowanie antymonopolowe, przeprowadził „intensywne postępowanie wyjaśniające”.
Jak wyjaśnia, z podczas postępowania wyjaśniającego wyszło na jaw, że taka sytuacja to efekt polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów telewizyjnych – Telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery.
Bierz całość
Telewizja Polsat i spółki z grupy Discovery (Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport), która notabene jest też właścicielem Grupy TVN, zajmują się dystrybucją programów telewizyjnych wyprodukowanych przez siebie lub w ramach swoich grup kapitałowych. Te kanały są następnie sprzedawane operatorom telewizyjnym i tutaj UOKiK upatruje niezdrowej przewagi obu gigantów.
UOKiK tłumaczy, że operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie – 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 w przypadku spółek z grupy Discovery. W teorii mogą kupować pojedyncze kanały, ale w praktyce jest to dla nich zdaniem urzędu „absolutnie nieopłacalne”. UOKiK zwraca uwagę, że zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym już są te dwa kanały. W przypadku grupy Discovery nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów.
To jeszcze nie wszystko. Urząd wskazuje, że umowy zakupu pakietów przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.
Pozycja dominująca
Urząd wyjaśnia, że „pozycja dominująca oznacza, że przedsiębiorca może działać niezależnie od konsumentów, kontrahentów i konkurentów. „Posiadanie tak znaczącej siły rynkowej nie jest zabronione, nie wolno jej jednak nadużywać” – tłumaczy UOKiK.
Co jednak ma sprawiać, że Telewizja Polsat i grupa Discovery mają pozycję dominującą? Według UOKiK-u oba podmioty oferują programy, które są przez konsumentów i operatorów kablowych postrzegane jako niezbędne.
Tomasz Chróstny wskazuje, że konieczność umieszczania pewnej części programów przez telewizje kablowe w podstawowych pakietach może powodować zwiększenie ich ceny.
Za nadużywanie pozycji dominującej firmom grozi kara do 10 proc. ich rocznego obrotu.