REKLAMA

Światowy handel odkorkowany. Udało się ściągnąć z mielizny kontenerowiec Ever Given

Wyraźne odbicie na azjatyckich giełdach i spadek cen ropy naftowej – tak światowa gospodarka zareagowała na wieść o ściągnięciu z mielizny gigantycznego kontenerowca, który od wtorku blokował Kanał Sueski. Droga żeglugowa jeszcze nie jest drożna, ale do wznowienia ruchu statków na jednej z najważniejszych dróg żeglugowych na świecie potrzeba już tylko formalności.

Kontenerowiec Ever Given ściągnięty z mielizny. Światowy handel uratowany
REKLAMA

Fot. Suez Canal Authority

REKLAMA

O sukcesie poinformowała agencja transportowa Inchcape Shipping Services, ale oficjalnego komunikatu władz Kanału Sueskiego jeszcze nie ma. Według agencji Reuters 400-metrowy statek jest już ustawiony wzdłuż drogi wodnej, ale musi zostać poddany inspekcji, zanim będzie mógł wyruszyć w dalszą drogę.

Ropa Brent w poniedziałek rano potaniała o blisko dolara do 63,6 dol. za baryłkę. W przypadku ropy WTI spadek ceny przekroczył nawet dolara i za baryłkę trzeba było płacić kilka centów poniżej 60 dol. Indeks giełdy japońskiej Nikkei wzrósł o 1 proc., a indeks giełdy w Szanghaju (SSE Composite) o około 0,5 proc.

W jaki sposób doszło do nieco kuriozalnego, ale brzemiennego w skutki wypadku w Kanale Sueskim? Na statku Even Given należącym do tajwańskiej firmy Evergreen (stąd ten napis na burcie) doszło do awarii napędu, przez co jednostka straciła sterowność, co „wykorzystał” wiejący w tym czasie silny wiatr. W pewnym momencie w kolejce oczekiwało ponad 300 statków.

„Ściana kontenerów zadziałała trochę jak żagiel, jednostka skręciła, a że znajdowała się akurat w bardzo wąskim przesmyku, to szybko zakończyła podróż z nosem w błocie, piachu i betonie – pisał w piątek Rafał Hirsch.

REKLAMA

Zakorkowanie kanału gigantycznym statkiem szybko okazało się czymś więcej niż ciekawostką, którą stacje telewizyjne i portale internetowe mogły okrasić swój przekaz informacyjno-rozrywkowy. Wartość dóbr, które każdego dnia są transportowane poprzez kanał łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, jest szacowana na niemal 10 mld dol. Arteria odpowiadająca za 12 proc. globalnego transportu morskiego została we wtorek całkowicie zablokowana, niosąc za sobą reperkusje dla światowej gospodarki.

https://bizblog.spidersweb.pl/ever-given-handel-miedzynaorodwy/
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA