REKLAMA

Koniec blokady ładowarek w blokach. To się nazywa deregulacja

Rząd chce ułatwić montaż ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Nowe przepisy wprowadzają terminy, obowiązki dla zarządców i prawo do instalacji bez blokady.

samochody-elektryczne-dofinansowanie-nfosigw
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Główna zmiana dotyczy uproszczenia procedur związanych z montażem prywatnych punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Obecnie takie inwestycje są często blokowane przez długotrwałe formalności i brak odpowiednich przepisów.

REKLAMA

Chcemy ładować pod domem

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pisze, że w Polsce ponad 80 proc. użytkowników aut elektrycznych preferuje ładowanie pojazdów w domu. Tymczasem obecne regulacje wymagają uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni, co w praktyce często prowadzi do opóźnień lub odmów bez wyraźnych powodów technicznych.

Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz w tych tekstach:

Proponowane zmiany wprowadzają konkretne terminy, których muszą przestrzegać zarządcy budynków. W ciągu 14 dni od otrzymania wniosku mają obowiązek zlecenia ekspertyzy technicznej, a następnie przekazania jej wyników wnioskodawcy. Jeśli tego nie zrobią, mieszkańcy zyskają prawo do samodzielnego zlecenia ekspertyzy i, w przypadku pozytywnej opinii, przeprowadzenia instalacji.

REKLAMA

Kto zapłaci za montaż ładowarki?

Koszty instalacji nadal będą leżały po stronie wnioskodawcy, co dotyczy punktów o mocy do 11 kW. Nowe przepisy przewidują jednak mechanizmy dyscyplinujące zarządców oraz chroniące prawo mieszkańców do instalacji stacji ładowania, o ile nie ma przeciwwskazań technicznych. Dzięki temu cały proces ma być bardziej przejrzysty, szybszy i wolny od nieuzasadnionych odmów.

Ustawa ma przynieść wymierne korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Ułatwienie dostępu do prywatnych ładowarek może zachęcić więcej osób do przesiadki na auta elektryczne, a tym samym wesprzeć realizację celów klimatycznych i transportowych Unii Europejskiej. Bezpieczeństwo techniczne pozostaje zapewnione dzięki obowiązkowym ekspertyzom i odpowiedzialności zarządców.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-30T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T08:08:54+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T06:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T19:38:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T17:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T12:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T05:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T21:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T18:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T13:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T12:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T08:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T07:36:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T21:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T18:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T16:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T14:10:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T11:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T09:31:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA