REKLAMA

Koniec blokady ładowarek w blokach. To się nazywa deregulacja

Rząd chce ułatwić montaż ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Nowe przepisy wprowadzają terminy, obowiązki dla zarządców i prawo do instalacji bez blokady.

samochody-elektryczne-dofinansowanie-nfosigw
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Główna zmiana dotyczy uproszczenia procedur związanych z montażem prywatnych punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Obecnie takie inwestycje są często blokowane przez długotrwałe formalności i brak odpowiednich przepisów.

REKLAMA

Chcemy ładować pod domem

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pisze, że w Polsce ponad 80 proc. użytkowników aut elektrycznych preferuje ładowanie pojazdów w domu. Tymczasem obecne regulacje wymagają uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni, co w praktyce często prowadzi do opóźnień lub odmów bez wyraźnych powodów technicznych.

Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz w tych tekstach:

Proponowane zmiany wprowadzają konkretne terminy, których muszą przestrzegać zarządcy budynków. W ciągu 14 dni od otrzymania wniosku mają obowiązek zlecenia ekspertyzy technicznej, a następnie przekazania jej wyników wnioskodawcy. Jeśli tego nie zrobią, mieszkańcy zyskają prawo do samodzielnego zlecenia ekspertyzy i, w przypadku pozytywnej opinii, przeprowadzenia instalacji.

REKLAMA

Kto zapłaci za montaż ładowarki?

Koszty instalacji nadal będą leżały po stronie wnioskodawcy, co dotyczy punktów o mocy do 11 kW. Nowe przepisy przewidują jednak mechanizmy dyscyplinujące zarządców oraz chroniące prawo mieszkańców do instalacji stacji ładowania, o ile nie ma przeciwwskazań technicznych. Dzięki temu cały proces ma być bardziej przejrzysty, szybszy i wolny od nieuzasadnionych odmów.

Ustawa ma przynieść wymierne korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Ułatwienie dostępu do prywatnych ładowarek może zachęcić więcej osób do przesiadki na auta elektryczne, a tym samym wesprzeć realizację celów klimatycznych i transportowych Unii Europejskiej. Bezpieczeństwo techniczne pozostaje zapewnione dzięki obowiązkowym ekspertyzom i odpowiedzialności zarządców.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-19T17:29:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T15:39:47+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T13:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T12:24:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T09:46:35+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T06:48:15+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T06:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T05:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T04:23:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T17:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T14:43:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T13:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:35:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:19:22+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T07:39:53+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T04:04:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T22:09:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T19:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T18:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T17:02:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T13:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T12:46:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T12:34:27+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T10:57:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T10:00:03+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T09:21:17+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T09:11:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA