REKLAMA

Koniec blokady ładowarek w blokach. To się nazywa deregulacja

Rząd chce ułatwić montaż ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Nowe przepisy wprowadzają terminy, obowiązki dla zarządców i prawo do instalacji bez blokady.

samochody-elektryczne-dofinansowanie-nfosigw
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Główna zmiana dotyczy uproszczenia procedur związanych z montażem prywatnych punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych. Obecnie takie inwestycje są często blokowane przez długotrwałe formalności i brak odpowiednich przepisów.

REKLAMA

Chcemy ładować pod domem

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pisze, że w Polsce ponad 80 proc. użytkowników aut elektrycznych preferuje ładowanie pojazdów w domu. Tymczasem obecne regulacje wymagają uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni, co w praktyce często prowadzi do opóźnień lub odmów bez wyraźnych powodów technicznych.

Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz w tych tekstach:

Proponowane zmiany wprowadzają konkretne terminy, których muszą przestrzegać zarządcy budynków. W ciągu 14 dni od otrzymania wniosku mają obowiązek zlecenia ekspertyzy technicznej, a następnie przekazania jej wyników wnioskodawcy. Jeśli tego nie zrobią, mieszkańcy zyskają prawo do samodzielnego zlecenia ekspertyzy i, w przypadku pozytywnej opinii, przeprowadzenia instalacji.

REKLAMA

Kto zapłaci za montaż ładowarki?

Koszty instalacji nadal będą leżały po stronie wnioskodawcy, co dotyczy punktów o mocy do 11 kW. Nowe przepisy przewidują jednak mechanizmy dyscyplinujące zarządców oraz chroniące prawo mieszkańców do instalacji stacji ładowania, o ile nie ma przeciwwskazań technicznych. Dzięki temu cały proces ma być bardziej przejrzysty, szybszy i wolny od nieuzasadnionych odmów.

Ustawa ma przynieść wymierne korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Ułatwienie dostępu do prywatnych ładowarek może zachęcić więcej osób do przesiadki na auta elektryczne, a tym samym wesprzeć realizację celów klimatycznych i transportowych Unii Europejskiej. Bezpieczeństwo techniczne pozostaje zapewnione dzięki obowiązkowym ekspertyzom i odpowiedzialności zarządców.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA