Nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego będzie można dostać w ramach programu „NaszEauto”, który rusza już w poniedziałek 3 lutego. Na dopłaty mogą załapać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy, ale tylko ci prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Rząd przeznaczył na program dopłat 1,6 mld zł, więc pieniądze na dopłaty powinny wystarczyć na zakup co najmniej 40 tys. elektryków.
3 lutego rusza nowy program dopłat do pojazdów elektrycznych, ale do historii odchodzi nazwa „Mój elektryk”, bo teraz jest to „NaszEauto”. Tym razem dopłaty są przyznawane nie tylko przy zakupie, ale także przy leasingu, a nawet wynajmie długoterminowym pojazdów elektrycznych. Maksymalna kwota wsparcia to 40 tys. zł.
Dopłaty do samochodów elektrycznych w 2025 r.
Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program NaszEauto, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych – zapowiedział wiceminister Krzysztof Bolesta.
Dofinansowanie będzie dostępne dla nowych i prawie nowych samochodów elektrycznych – auto może mieć przebieg do 6 tys. km pod warunkiem, że nie było wcześniej zarejestrowane. Program obejmuje więc samochody demonstracyjne, czyli używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło i zielone znaki). Maksymalna cena pojazdu, na który można uzyskać dopłatę to 225 tys. zł netto. Z podatkiem VAT daje to kwotę 276 750 zł.
Więcej o samochodach elektrycznych przeczytasz na Spider’s Web:
Aby uzyskać wsparcie finansowe, najpierw musimy zakupić samochód elektryczny, następnie go zarejestrować i wykupić ubezpieczenie OC oraz AC. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego konieczne będzie podpisanie umowy leasingowej lub wynajmu, zapłacenie opłaty wstępnej i podpisanie protokołu przekazania pojazdu. Umowa musi być zawarta na co najmniej 2 lata. Dopiero wtedy można złożyć wniosek do NFOŚiGW.
Program skonstruowany jest w ten sposób, że poza bazową kwotą wsparcia zapewniamy również dwa rodzaje premii dodatkowej. Jedna to premia za złomowanie. Zależy nam na tym, aby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. Mamy również premię za niski dochód – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Premia za złomowanie
Bazowa wysokość wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie auta wynosi 18 750 zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem lub współwłaścicielem co najmniej trzy lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r. Osoby fizyczne z dochodem nieprzekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinansowanie w wysokości 11 250 zł.
Osoby fizyczne posiadające Kartę Dużej Rodziny otrzymają dofinansowanie w wysokości 30 tys. zł. Kwota ta wzrośnie o 5 tys. zł, jeśli zdecydują się na zezłomowanie samochodu spalinowego lub przy niskim dochodzie.
W przypadku leasingu pojazdów elektrycznych podstawowe wsparcie dla osób fizycznych oraz osób prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. Dofinansowanie dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł, jeśli zdecydują się na zezłomowanie samochodu spalinowego. Osoby fizyczne z dochodem nieprzekraczającym 135 tys. zł mogą liczyć na dodatkowe 5 tys. zł dofinansowania.
Na realizację projektu przeznaczone zostanie 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski, czyli KPO. Dokumenty będzie można składać wyłącznie online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na nfosigw.gov.pl.