Autozapis PPK. Jak się wypisać? Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Jeśli kiedykolwiek składałeś rezygnację z uczestnictwa w programie pracowniczych planów kapitałowych, deklaracja ta jest już nieważna. System został stworzony tak, że co cztery lata domyślnie do PPK zapisywany jest każdy etatowy pracownik, a jeśli ktoś tego nie chce, musi złożyć odpowiednią deklarację. Nie zachęcamy do rezygnacji z PPK, ale jeśli taką podjęliście decyzję, podpowiadamy, jak to zrobić.
1 marca rozpoczął się autozapis do PPK, czyli wszystkie dotychczasowe deklaracje o rezygnacji z uczestnictwa w tym programie. Jak wielokrotnie pisaliśmy, udział w PPK jest dla pracowników bardzo korzystny, ale ustawodawca zrobił temu programowi niedźwiedzią przysługę, wprowadzając autozapis co cztery lata, co u wielu osób wywołuje wrażenie, że są do tego przymuszani.
Oczywiście uczestnictwo w PPK pozostaje dobrowolne i autozapisu można łatwo uniknąć, ale to wszystko tworzy złą atmosferę wokół programu, który sam broni się wystarczająco dobrze, by niepotrzebne były tak mało wyrafinowane sposoby na złowienie większej liczby uczestników. Obecnie poziom uczestnictwa w PPK wynosi około 30 proc. i wiele wskazuje na to, że ten wskaźnik szybko istotnie nie wzrośnie.
Skąd pobrać formularz rezygnacji z PPK? Gdzie złożyć?
Wiele osób, poirytowanych próbą zaciągnięcia ich do programu za pomocą fortelu, nie zamierza sprawdzać, co można zyskać dzięki PPK , ale chce się dowiedzieć, jak ponownie złożyć rezygnację. Na szczęście dla nich jest to całkiem proste, ale nie wystarczy wysłanie e-maila do PFR-u. Aby rezygnacja była skuteczna, trzeba to zrobić na odpowiednim formularzu,.
- Wchodzimy na stronę mojeppk.pl, czyli oficjalną stronę PPK i klikamy „Pliki do pobrania” w górnym menu. Teraz z menu po lewej stronie wybieramy „Deklaracje, wnioski i wzory”.
- Pojawia się 11 formularzy, ale bez trudu znajdziemy plik „Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK”. Klikamy „Pobierz plik” i zapisujemy PDF.
- Plik drukujemy i uzupełniamy dane i podpisujemy, a następnie dostarczamy do działu kadr firmy, która nas zatrudnia. Nie wysyłamy do PFR, tylko przekazujemy pracodawcy!
Podpisanie tego dokumentu co jest równoznaczne z akceptacją trzypunktowego oświadczenia. Deklarujemy, że rezygnujemy z dokonywania wpłat do PPK oraz oświadczamy, że znamy konsekwencje złożenia tej deklaracji. Podpisując oświadczenie, zgadzamy się na:
- nieotrzymanie wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł, należnej uczestnikom PPK (dotyczy uczestnika PPK, który nie nabył uprawnienia do wpłaty powitalnej przed złożeniem deklaracji),
- nieotrzymanie dopłat rocznych do PPK w wysokości 240 zł, należnych uczestnikom PPK po spełnieniu warunków określonych w art. 32 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych,
- nieotrzymanie wpłat podstawowych finansowanych przez podmiot zatrudniający w wysokości 1,5 proc. wynagrodzenia.
Rezygnacja z PPK. Do kiedy złożyć?
Jeśli formularz dostarczymy do kadr do końca marca lub przed tym, gdy zleci wypłatę wynagrodzenia w kwietniu, składki na PPK od naszej pensji nie zostaną potrącone. Jeśli zmienimy zdanie, rezygnację możemy w każdym momencie wycofać.
O złożeniu deklaracji o rezygnacji z PPK musimy pamiętać sami i nie możemy mieć pretensji do pracodawcy, że nam o tym nie przypomniał lub nie podesłał formularza. Nie może tego zrobić, bo grozi mu za to kara finansowa. Ustawa o PPK przewiduje grzywnę w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń pracodawcy.