Stało się i to jeszcze przed Świętami! Kolejny odcinek S7 został udostępniony kierowcom i to aż pięć miesięcy przed czasem! Teraz ta droga to nieprzerwane 200 km dwujezdniowej trasy ekspresowej biegnącej od granicy województwa małopolskiego w kierunku stolicy.
Fot. GDDKiA
Od granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej został otwarty blisko 8-kilometrowy odcinek trasy S7. Łączy on powstałe już odcinki w 200 kilometrów jednolitej trasy szybkiego ruchu biegnącej od granic wojewódzkich w kierunku Warszawy.
Nie dość, że przed terminem, to jeszcze przed feriami zimowymi, Nowym Rokiem, a nawet Świętami Bożego Narodzenia!
Dwujezdniowy, 7,6-kilometrowy odcinek S7 wraz z węzłem Skarżysko-Kamienna Zachód miał być oddany przez Budimex S.A. do maja 2020 roku. Wykonawca wcześniej zadeklarował, że postara się, by ciąg główny był oddany do ruchu jeszcze w 2019 roku. Dotrzymał słowa.
Pozostałe prace w obrębie północnego węzła Skarżysko-Kamienna i dróg dojazdowych wciąż będą realizowane, dążąc do ukończenia w ustalonym terminie, ale fakt tak szybkiego ukończenia zachodniej części daje nadzieje na sprawne uwinięcie się z resztą inwestycji.
Oprócz nowooddanej drogi w obrębie węzła Skarżysko-Kamienna możliwy będzie przejazd starym węzłem, który zmieni nazwę na Skarżysko-Kamienna Południe, a także połączenie drogami dojazdowymi z węzłem Szydłowiec Południe.
Ruch zostanie skierowany na ciąg główny S7, co odciąży dawną drogę nr 7 od ruchu tranzytowego i pozwoli na dogodną kontynuację prac w obrębie węzła północnego.
Bezpiecznie, szybko i elegancko
Podróżowanie między Warszawą, Kielcami i Krakowem znacznie skróci się, a bezpieczeństwo ruchu drogowego wzrośnie. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego ze Skarżyska-Kamiennej poprawi także warunki życia mieszkańców tej miejscowości.
Dzięki ukończeniu prac na tym odcinku zniknie ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą. Mało tego, oznacza, że na terenie województwa świętokrzyskiego droga nr 7 będzie ekspresowa na całej swojej długości.
W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko ze środków Unii Europejskiej projekt dostał dofinansowanie w wysokości 156,9 mln złotych. Całkowita wartość tej inwestycji to prawie 344,4 mln zł.
Na ten 7,6-kilometrowy odcinek składają się dwie jezdnie po 2 pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, dwa węzły - Skarżysko-Kamienna Północ oraz Zachód - a także dwa mosty, trzy ściany oporowe, cztery mury oporowe, dwa przejścia dla zwierząt średnich, pięć dla zwierząt małych i sześć wiaduktów,
Walka o polskie drogi trwa
Co prawda do ukończenia reszty tras planowanych na 2019 roku zostało jeszcze trochę, ale jeśli chodzi o samą S7, to Dyrekcji zostaje jedynie doprowadzić do oddania kierowcom lewej jezdni odcinka Lubień - Naprawa.