REKLAMA

Zaniżone postojowe. ZUS: to błąd systemu, oddaj pieniądze i zgłoś się do oddziału

Pracownicy zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych wykazali co najmniej 1300 zł przychodu na wniosku o postojowe, ale nie dostali po 2080 zł, tylko jakąś mniejszą sumę. Nie wiemy, czy takie sytuacje zdarzają się częściej, ale według krakowskiego oddziału ZUS-u to błąd automatu, który obsługuje wnioski. Co na to ZUS? „Należy zwrócić świadczenie do ZUS i skontaktować się z placówką, która realizuje wniosek”.

zwolnienie-ze-składek-ZUS-termin
REKLAMA

Przypomnijmy, że zasady postojowego dla zleceniobiorców są następujące: jeśli suma przychodów, które wynikają z ich umów, wynosi do 1 299,99 zł, to świadczenie postojowe przysługuje im w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów. Jeśli suma przychodów wynosi 1300 zł lub więcej – należy się 2080 zł.

REKLAMA

Tyle przepisy, bo w praktyce bywa inaczej. Jeden z naszych czytelników poinformował nas, że kilkoro z jego zleceniobiorców otrzymało zaniżone kwoty postojowego. Choć we wniosku suma ich przychodów przekraczała 1300 zł, nie dostali po 2080 zł, lecz niższe kwoty – równe sumom ich przychodów (wykazanym we wniosku), czyli na przykład po 1400 czy 1600 zł.

Gdy zleceniobiorcy skontaktowali się ze swoim oddziałem ZUS-u w jednej z małopolskich miejscowości, usłyszeli, że świadczenia zostały wypłacone we właściwej wysokości, bo... mieli zerowe przychody z tych umów (ich zleceniodawca tymczasowo zamknął firmę z powodu obostrzeń. Z jakiego przepisu miałoby to wynikać, ciężko stwierdzić.

Problem polega jednak na tym, że przepisy nie przewidują takich pośrednich sum postojowego dla zleceniobiorców, czyli pomiędzy 1300 a 2080 zł. Postojowe powinno wynieść albo do 1299,99 zł, albo równe 2080 zł.

Nasz czytelnik odwiedził swój oddział ZUS-u w Krakowie i dowiedział się, że są to niewłaściwe sumy, a za błąd odpowiada automat, który przerabia wnioski w ramach tarczy antykryzysowej.

Pracowniczka ZUS-u przyznała, że nie istnieje odgórna instrukcja postępowania w takim przypadku, ale doradziła zwrot przelewu z opisem „błędna kwota postojowego”. Jak wyjaśniła, w takim przypadku zajmą się tym pracownicy właściwego działu ZUS-u i skorygują błąd systemu.

Skoro szeregowi pracownicy ZUS-u nie mają jasnych instrukcji z centrali i muszą improwizować, postanowiłem zapytać ZUS o tę kwestię na Twitterze. Odpowiedź nadeszła dość szybko, ale osoba obsługująca twitterowe konto ZUS-u założyła, że we wniosek został wypełniony błędnie.

Gdy wyjaśniłem, że nie chodzi o błąd we wniosku, lecz o zaniżoną kwotę świadczenia, udało mi się uzyskać wykładnię centrali ZUS w sprawie niewłaściwej kwoty przelewu.

REKLAMA

„Nie spotkaliśmy się z takimi sygnałami” – zapewnia ZUS i dodaje, że dostaje tylko zgłoszenia o wnioskach, w których zleceniodawca wskazał błędne przychody. Jeśli spotkaliście się z sytuacją, którą opisaliśmy, piszcie na redakcja(at)bizblog.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-09T22:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T18:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T16:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:52:37+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T11:26:45+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T10:18:24+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T06:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T21:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T19:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T17:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T12:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T08:44:35+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T07:36:23+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T19:52:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T18:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T16:04:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T13:49:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T09:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T04:37:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T21:39:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA