Z konta zniknęły pieniądze? Liczy się pierwsze 60 minut
Phishing oraz typowe wyłudzenia „na kuriera” lub „na pracownika banku” to nadal jedne z najskuteczniejszych metod kradzieży danych i pieniędzy. Dowiedz się, jak szybko reagować, aby odzyskać skradzione środki.

Pierwsze 60 minut, czyli reakcja natychmiastowa
Przy kradzieży pieniędzy czas odgrywa kluczową rolę. Eksperci uważają, że najważniejsze jest pierwsze 60 minut, chociaż nie zawsze w tak krótkim czasie zdążymy w ogóle zdać sobie sprawę z tego, co się stało. Jeśli jednak zauważysz brak pieniędzy na koncie:
- nie loguj się ponownie do kont bankowych lub portali, z których mogły wyciec dane,
- zadzwoń do banku i zgłoś podejrzenie oszustwa,
- zrób szybkie kopie dowodów, takich jak zrzuty ekranu wiadomości czy potwierdzenie przelewu,
- zabezpiecz urządzenie, z którego dokonano kradzieży.
Nie podejmuj próby kontaktu ze złodziejem – w tym momencie najlepsze, co możesz zrobić, to zabezpieczyć pozostające na koncie środki pieniężne.
Bez względu na to, czy padłeś ofiarą wyłudzenia pieniędzy metodą „na pracownika banku”, „na kuriera” czy phishingu, zasady postępowania są zawsze takie same.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Postępowanie w ciągu 24 godzin od kradzieży
Po wykonaniu telefonu do banku pracownik najprawdopodobniej poprosi cię o złożenie osobistej wizyty w oddziale. Tam złóż oficjalne zawiadomienie/reklamację o nieautoryzowanej transakcji. Bank uruchomi procedury dochodzeniowe i może zainicjować próbę odzyskania środków lub współpracę z organami ścigania.
Następnie złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na policji. Możesz to zrobić osobiście lub przez elektroniczne formularze dostępne na gov.pl. Drugie z proponowanych rozwiązań pozwala zaoszczędzić sporo czasu.
Warto także zgłosić podejrzane strony, e-maile i SMS-y poprzez stronę incydent.cert.pl. Będzie to ostrzeżenie dla innych internautów, którym być może uda się uniknąć kradzieży.
Jakie dokumenty przygotować?
Zgłoszenie sprawy odpowiednim instytucjom to jeszcze nie wszystko. Można powiedzieć, że to dopiero początek – twoim zadaniem jest także przedstawienie dowodów, dzięki którym łatwiej będzie namierzyć przestępcę. Mogą być to:
- wiadomości - pełne nagłówki e-maili, treść SMS/WhatsApp/, numer nadawcy wraz z czasem otrzymania,
- strony - zrzuty ekranu fałszywej strony wraz z paskiem adresu (URL), zapis linków i parametrów,
- informacje dotyczące transakcji - numer rachunku odbiorcy, kwoty, daty i godziny przelewów, potwierdzenia przelewów i komunikaty z banku,
- rozmowy telefoniczne - data/godzina, numer dzwoniącego, treść rozmowy oraz imię osoby, pod którą się podszywano,
- dowody dodatkowe - zrzuty z kont społecznościowych, ogłoszeń, z których wyłudzono dane, linki do korespondencji z platformami kurierskimi.
Zgłoszenie naruszenia danych osobowych do UODO
Jeżeli w wyniku ataku doszło do naruszenia ochrony danych osobowych (np. wyciek PESEL, dane klientów), możesz zgłosić incydent do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych bez zbędnej zwłoki, najlepiej do 72 godziny od wykrycia. Jest to kolejny organ, który ma obowiązek zainteresować się sprawą, co zwiększa szansę znalezienia sprawcy i ukarania go.







































