REKLAMA

Wojanek i Palion mają kłopoty. Reklama dla dzieci pod lupą UOKiK-u

UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Wojana i Paliona. Urząd podejrzewa obu influencerów o stosowanie agresywnej reklamy skierowanej do dzieci. Jeśli uzna, że ich marketing narusza prawa poprzez bezpośrednie zachęcanie najmłodszych do zakupów, to grożą im olbrzymie kary finansowe.

Wojan postępowanie UOKiK
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął dwa postępowania wyjaśniające wobec popularnych wśród dzieci influencerów – Wojana i Paliona. UOKiK sprawdza, czy ich treści publikowane w internecie nie zawierały agresywnych wezwań do zakupu, kierowanych bezpośrednio do najmłodszych.

REKLAMA

Co UOKiK zarzuca Wojanowi i Palionowi?

Wojan i Palion to niezwykle obecnie popularni wśród dzieci jutuberzy tworzący treści o grze Minecraft. Ich kanały na YouTube śledzą miliony dzieci – Wojana około 3,5 mln, a Paliona ponad 2 mln. Oprócz filmów publikują też transmisje na żywo, w których zwracają się bezpośrednio do widzów, często w przyjacielskim tonie.

Obaj promują własne produkty – Wojan m.in. napoje i lody „Wojanki”, a Palion boxy szkolne i gadżety z linii „Palion Style”. UOKiK chce ustalić, czy w swoim przekazie marketingowym nie przekraczają granic prawa i nie wykorzystują łatwowierności dzieci. Urząd przygląda się szczególnie komunikatom sformułowanym w trybie rozkazującym oraz odwołaniom do emocji.

Influencerzy muszą pamiętać, że reklama skierowana do dzieci w Polsce podlega surowym regulacjom prawnym, aby chronić najmłodszych konsumentów. Zabronione jest bezpośrednie nawoływanie dzieci do kupowania lub zachęcanie ich, żeby namawiały do tego dorosłych – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

Szef UOKiK-u wyjaśnia, że młodzi konsumenci nie mają jeszcze w pełni rozwiniętej umiejętności krytycznej oceny treści marketingowych i często nie potrafią odróżnić reklamy od zwykłej publikacji. Chróstny zwraca uwagę, że bezpośredni, agresywny przekaz handlowy może nieuczciwie wykorzystywać dziecięce zaufanie. Może też zniekształcać rzeczywistość i wywierać presję, a tym samym negatywnie wpływać na rozwój dzieci wskazuje prezes UOKiK-u.

Kiedy reklama kierowana do dzieci staje się nielegalna?

UOKiK wyjaśnia, że reklama staje się zakazana, gdy spełnia trzy warunki jednocześnie – jest skierowana do dzieci, zawiera bezpośrednie wezwanie do zakupu i stosuje wzmocnioną perswazję. Ostatni element oznacza komunikaty w stylu „tylko teraz” czy „ostatni dzwonek”, które budzą poczucie pośpiechu lub strachu przed przegapieniem okazji. Chodzi o to, że taki przekaz może manipulować emocjami najmłodszych.

Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych grożą poważne konsekwencje. UOKiK może na każdego z influencerów nałożyć karę sięgającą do 10 proc. rocznego obrotu ich firm, a także nakazać usunięcie treści. Możliwe jest też zobowiązanie do zmiany praktyk. W przypadku influencerów oznaczałoby to konieczność dostosowania języka reklam i sposobu komunikacji z młodymi odbiorcami.

Więcej informacji na temat działań UOKiK-u:

REKLAMA

Podstawą działań urzędu są przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji oraz unijna dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych. UOKiK odwołuje się też do własnych rekomendacji z 2022 r. dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Zasady są jasne: reklamy muszą być czytelnie oznaczone, a przekaz nie może wprowadzać odbiorców w błąd ani wywoływać sztucznego poczucia presji.

Urząd przypomina, że można zgłaszać podejrzane treści na adres e-mail [email protected]. Wystarczy przesłać link do materiału, zrzut ekranu i krótki opis, dlaczego reklama może naruszać prawo. Wyjaśnia, że takie zgłoszenia pomagają szybciej ujawniać przypadki agresywnej reklamy. UOKiK zapewnia, że analizuje każdą przesłaną sprawę i w razie potrzeby kontaktuje się z twórcą. UOKiK zapowiada dalsze analizy i obserwację rynku mediów społecznościowych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-12T14:10:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T12:08:14+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T08:56:09+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T07:37:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T07:03:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T21:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T18:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T16:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T13:55:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T12:24:57+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T08:55:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T22:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T13:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T21:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T19:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T16:18:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T12:16:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA