Choć firmy oferują coraz lepsze warunki zatrudnienia, to wciąż w tej kwestii jest wiele do zrobienia. Według No Fluff Jobs zaledwie 18 proc. pracowników wie, jaka ścieżka kariery ich czeka, a tylko jedna trzecia twierdzi, że obecny pracodawca oferuje im możliwość szkoleń i rozwoju zawodowego. Pracodawcy jeśli już oferują benefity pozapłacowe, to najczęściej dają możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie.
Z najnowszego raportu No Fluff Jobs wynika, że zaledwie 18 proc. pracowników i pracowniczek ma dostęp do informacji o ścieżce kariery w swojej obecnej pracy, zna warunki awansu i/lub podwyżki. Tylko 34 proc. zatrudnionych, pytanych o to, co oferuje im obecny pracodawca, wskazuje możliwość szkoleń i rozwoju zawodowego.
Z elastycznych godzin pracy może korzystać 30 proc. badanych, 17 proc. ma możliwość wyboru trybu pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej, a zaledwie 9 proc. mogło przy zatrudnianiu wybrać typ umowy. Najwięcej badanych, bo aż 38 proc. wskazało odpowiedź: żadne z powyższych.
W każdym badaniu No Fluff Jobs, w którym pytamy o najważniejsze aspekty pracy, na górze zestawienia pojawiają się: wynagrodzenie i możliwości rozwoju. Tymczasem niewielki odsetek pracujących Polek i Polaków ma dostęp do informacji m.in. o oferowanym wynagrodzeniu, ścieżce kariery czy budżecie rozwojowym – komentuje Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.
I wskazuje, że powodów może być kilka: niektóre firmy szukają w ten sposób oszczędności w trudniejszych czasach, inne może dopiero zaczynają porządkować swoje procesy i dbać o doświadczenia pracowników i pracowniczek. Inwestowanie w rozwój i dobrostan pracownika to także inwestowanie w organizację, która zyskuje nowe kompetencje i zmniejsza ryzyko rotacji.
Najpopularniejsze benefity w ogłoszeniach o pracę
A analizy No Fluff Jobs od lat do najczęściej oferowanym przez pracodawców benefitem i jednocześnie najbardziej pożądanym przez pracowników i pracowniczki jest prywatna opieka medyczna oraz karta subskrypcyjna na zajęcia sportowe. Jednak, patrząc całościowo na rynek, firmy nie oferują w swoich ogłoszeniach zbyt wielu świadczeń pozapłacowych. Oto najpopularniejsze z nich:
- prywatna opieka medyczna (73 proc.),
- karta subskrypcyjna na zajęcia sportowe (60 proc.),
- budżet szkoleniowy (41 proc.),
- praca w małym zespole (29,5 proc.),
- ubezpieczenie na życie (24 proc.),
- lekcje językowe (13 proc.),
- imprezy integracyjne (10 proc.),
- karta lunchowa (5,4 proc.).
Warto wspomnieć, że odsetek ofert zawierających informację o ubezpieczeniu na życie od początku roku wzrósł aż o 6 p.p.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Najczęściej proponowane udogodnienia przez pracodawców
Z kolei wśród najczęściej proponowanych przez firmy udogodnień znajdują się:
- nowoczesne biuro (59 proc. ofert),
- parking dla rowerów (49 proc.),
- darmowy parking (41 proc.),
- playroom, czyli pokój, w którym pracownicy mogą się odprężyć przy różnego rodzaju rozrywkach, np. grach (28 proc.),
- darmowe przekąski 26 proc.
Dla części osób poszukujących pracy benefitem albo przynajmniej zaletą może być:
- brak dress code’u, czyli wymogu formalnego ubioru w pracy (51 proc.),
- telekomunikacja (44 proc.),
- konsulting (39 proc.),
- marketing (36 proc.).
Dane pochodzą z portalu No Fluff Jobs i dotyczą III kw. 2024 r.