Nie trzeba stref czystego transportu, autostrad i parkingów. Przesiądźcie się na rowery
Polacy szukają alternatywnych sposobów na ekologiczne przemieszczanie się z miejsca na miejsce oraz wszechobecne korki. Dlatego z roku na rok zwiększa się liczba osób porzucających samochody na rzecz dwóch kółek. W siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyły się rozmowy w celu stworzenia wspólnej strategii rowerowej dla Polski.
Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec oraz pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw rozwoju ruchu rowerowego Piotr Kalisz spotkali się z przedstawicielami samorządów wojewódzkich, odpowiedzialnymi za infrastrukturę rowerową. Wśród nich znaleźli się reprezentanci Zespołu do spraw mobilności rowerowej działającego przy Konwencie Marszałków Województw RP.
Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym
Polacy przesiadają się na rowery. Nie tylko w małych miejscowościach, ale i w dużych, również w aglomeracjach. Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym, czekamy na propozycje strony samorządowej w tym zakresie. Jesteśmy otwarci na współpracę - mówi wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.
Na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich 16 województw, zarówno pracownicy urzędów marszałkowskich, jak i zarządów dróg wojewódzkich. Ministerstwo infrastruktury reprezentowali również dyrektorzy departamentów powiązanych z tematyką rowerową. Dyskusję zainicjował nowy pełnomocnik ministra odpowiedzialny za jednoślady.
Chciałbym naszą politykę rowerową prezentować na arenie międzynarodowej, promować polskie trasy rowerowe w Europie - wspomina pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw rozwoju ruchu rowerowego Piotr Kalisz.
Więcej wiadomości na temat rowerów można przeczytać poniżej:
Cykl spotkań poświęconych rozwojowi ruchu rowerowego
Pełnomocnik rowerowy rozpoczął pracę ponad miesiąc temu. W ostatnich tygodniach odbył cykl spotkań, gdzie uczestniczył m.in. w IV Tarnogórskim Kongresie Rowerowym w Tarnowskich Górach i Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, gdzie brał udział w panelu poświęconym rozwojowi ruchu rowerowego opartego o rowery elektryczne.
Odbyło się też spotkanie Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP w Szczecinie, podczas którego omawiano najważniejsze zmiany w prawie, które pozwolą szybko rozwijać infrastrukturę rowerową oraz promować rower jako środek lokomocji.
W trakcie spotkania przedstawiciele Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP zwrócili uwagę na wyzwania związane z budową infrastruktury rowerowej w Polsce. To początek dialogu strony rządowej z samorządową, którego celem jest wypracowanie konkretnych rozwiązań.
Podczas spotkania poruszono m.in.:
- zagadnienia związane z budową dróg dla rowerów,
- warunkami dla budowy tych dróg na wałach przeciwpowodziowych czy w lasach, które stanowią naturalne szlaki dla rowerzystów,
- możliwości współpracy z kolejami i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Gminy chcą specjalnych regulacji
Samorządowcy poruszyli kwestię uchwalenia specustawy, która ich zdaniem ułatwiałaby budowę infrastruktury rowerowej, ale jej stworzenie nie leży w gestii wyłącznie resortu infrastruktury. Przedstawiciele MI wskazali kilka zagadnień istotnych dla nowej polityki rowerowej. To m.in. obszar edukacji dzieci i młodzieży, którym trzeba się zająć również na poziomie samorządów.
Jeszcze w październiku zaplanowano kolejne spotkanie z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich. Pełnomocnik rowerowy weźmie też udział w konferencji rowerowej Polish Bicycle Summit w Warszawie.