Amazon kupił dostawcę opieki medycznej One Medical za 3,9 mld dol. Pozwoli mu to na rozszerzenie oferty Amazon Care, która już teraz pozwala na dostarczanie leków na receptę i zdalne wizyty lekarskie.
Po zrewolucjonizowaniu zakupów przez internet i zdobyciu palmy pierwszeństwa w dostarczaniu mocy obliczeniowej i hostowaniu aplikacji, Amazon kontynuuje dywersyfikację. Znaczący krok w kierunku e-zdrowia uczynił już w 2018 roku, kiedy kupił internetową aptekę, PillPack, dostarczającą leki na receptę i platformę porównującą ceny medykamentów.
Amazon wymyśla ochrona zdrowia od nowa
W tym samym czasie Amazon pracował nad własną platformą do zdalnej opieki zdrowotnej, Amazon Care. Na początku mogli z niej korzystać jedynie pracownicy firmy w Seattle, ale dziś Amerykanie mieszkający w największych miastach USA mogą już za jej pomocą zamówić wizytę lekarską.
Doświadczenie związane z ochroną zdrowia potrzebuje wymyślenia na nowo
– powiedział Neil Lindsay z Amazon Health Services.
Inwestycja blisko 4 mld dol. pozwoli Amazonowi na zdobycie dodatkowych 767 tys. klientów. Tyle w ciągu 15 lat istnienia zdołała przyciągnąć platforma One Medical. Wśród jej użytkowników są nie tylko osoby prywatne, ale również firmy takie jak Airbnb czy Alphabet, które oferują ją jako dodatek pracowniczy.
One Medical daleko do liderów rynku e-zdrowia
W USA pozycję lidera zajmuje bowiem Teladoc Health, z którego usług korzysta 54 mln ludzi. Przychody firmy mają również dwukrotnie przebijać te One Medical. Dlaczego więc Amazon nie zabrał się za większego z graczy?
Amazon może obawiać się postępowania antymonopolowego, które mogłoby zatrzymać przejęcie. A tak, sam Amazon ma znikomy udział w rynku e-zdrowia i łączy się z jednym z mniejszych graczy, co może sprawić, że amerykańscy politycy zezwolą na transakcję.
Praktyki Amazona w przeszłości rodziły antykonkurencyjne obawy
– powiedziała amerykańska senator, Amy Klobuchar, która przewodniczy Komitetowi zajmującemu się konkurencją, trustami i prawami konsumenta.
Senator przywołała przykłady, kiedy Amazon zmuszał swoich partnerów do korzystania z własnych usług logistycznych przy dostawie towaru. Innym razem gigant e-commerce tworzył konkurencyjne produkty, widząc że dana kategoria dobrze radzi sobie na jego platformie.
Istnieje więc obawa, że Komitet Klobuchar może zechcieć przyjrzeć się bliżej transakcji kupna. Zwłaszcza że Amazon może w przyszłości zintegrować produkty dla zdrowia z innymi w portfolio. Informacje o zakupach mogą zostać wykorzystane do sugerowania zdrowych posiłków, dopasowanych do potrzeb. Z drugiej strony lekarze Amazona mogą polecać konkretne produkty z apteki firmy.