Chcą ruszyć z produkcją w śląskim Myszkowie w 2021 r. Polska firma Rewag jest przekonana, że opracowany przez nią wagon zmieni świat logistyki i transportu. Dzięki niemu na przykład towarowa droga z Chin ma się skrócić o połowę.

Arkadiusz Nagięć, reprezentujący Zakład Produkcji i Naprawy Towarowego Taboru Kolejowego Rewag, przekonuje, że jego firma technologię, dzięki której transport kolejowy na całym świecie przejdzie rewolucję. Traansport będzie bowiem szybszy, bardziej ekonomiczny, ekologiczny i dający większe możliwości ładunkowe.
Firma rozpoczęła już prace nad wykonaniem prototypów całej rodziny wagonów. Jednocześnie starają się o dotację unijną, działając wspólnie z lokalnymi i regionalnymi izbami handlowymi i gospodarczym.
Wagon kolejowy jak Transformer
Na czym ma polegać ta transportowa i kolejowa rewolucja? To sprawa patentu Wojskowej Akademii Technicznej, dzięki któremu można zmienić dotychczasowe używanie tirów. Bez angażowania do tego terminali logistycznych.
Ale to nie koniec, a tylko początek zalet nowego spojrzenia na wagon kolejowy. Ten od REWAG ma pozwalać na poruszanie się po torach z prędkością nawet 160 km na godzinę. Ma być też znacznie pojemniejszy od dotychczasowych konstrukcji. Przy jego zastosowaniu, jak zapewniają przedstawiciele REWAG, w tej samej długości pociągu zmieści się 30 proc więcej towaru. Lepsza ekonomika transportu zaś oznacza mniejsze zanieczyszczenie powietrza.
Start produkcji za rok - 400 wagonów rocznie na początek
Zakłady REWAG chcą rozpocząć produkcję nowego wagonu już w przyszłym roku. W swoim oddziale w Myszkowie (śląskie). Szacują, że na początek każdego roku z taśmy zjedzie co najmniej 400 wagonów. Zainteresowanie ponoć jest ogromne. I trudno się dziwić skoro zastosowanie wagonu REWAG może na przykład skrócić drogę towarów z Chin o połowę - z 12-13 dni do zaledwie 6.
Arkadiusz Nagięć przekonuje, że pomysł Rewagu może być przydatny przede wszystkim polskiej gospodarce.
„Nasz wagon idealnie wpisuje się w trendy oraz założenia unijne określone m.in. w Białej Księdze, czy w założeniach Europejskiego Zielonego Ładu. Polska może się znacznie rozwinąć jako kraj tranzytowy – mamy duży atut w postaci położenia geograficznego. Możemy zyskać na znaczeniu, a z kraju zaniedbanego w tym zakresie, stać się państwem z silnym zapleczem kolejowym” - mówi Arkadiusz Nagięć.