Najnowsze dane z polskiej gospodarki. Budowlanka idzie jak burza, sprzedaż samochodów leci na złamanie karku
GUS opublikował w piątek dane o sprzedaży detalicznej i produkcji budowlano-montażowej. W obu wypadkach odczyty były o wiele lepsze niż oczekiwał rynek, ale wynik budowlanki to absolutny szok. Na danych o konsumpcji cieniem kładzie się niestety kryzys motoryzacji.
Sprzedaż detaliczna w marcu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 9,6 proc. (wobec wzrostu o 15,2 proc. w marcu 2021 r.). W porównaniu z lutym 2022 r. miał miejsce wzrost o 16,4 proc. – podał w piątek GUS. Rynek prognozował wzrosty o odpowiednio 9,0 i 15,3 proc.
Aleksandra Beśka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego pisze w komentarzu, że wydatki konsumpcyjne na towary pierwszej potrzeby są obecnie podwyższone z uwagi na zakupy uchodźców z Ukrainy.
Jej zdaniem z tego samego powodu w kwietniu utrzyma się wysoka dynamika sprzedaży, choć zmianie ulegnie struktura konsumpcji.
Motoryzacja w kryzysie. Sprzedaż samochodów na dnie
W marcu 2022 r. największy wzrost sprzedaży rok do roku odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” o 41,9 proc. (93,0 proc. przed rokiem). Wysoką sprzedażą utrzymują przedsiębiorstwa z grupy „pozostałe” (biżuteria, złoto) o 31,2 proc., „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 15,9 proc. oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” – o 15,5 proc.
Cały czas dołuje za to sprzedaży pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami – o 9,3 proc.
Sprzedaż w internecie w cenach bieżących wzrosła o 14,9 proc. Jej udział w stosunku do całkowitego wyniku w marcu spadł z 10,0 proc. w lutym do 9,4 proc. w marcu. Największe spadki odnotowały przedsiębiorstwa z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” ” z 25,4 proc. przed miesiącem do 23,4 proc., „tekstylia, odzież, obuwie” z 28,6 proc. do 26,7 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 19,0 proc. do 18,2 proc.
Produkcja budowlano-montażowa o wiele wyższa od prognoz
Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w marcu o 27,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oraz o 41,4 proc. w stosunku do lutego br. roku. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali wzrostu rok do roku o 15,2 proc., a w ujęciu miesiąc do miesiąca o 26,9 proc.
W porównaniu do marca 2021 roku i do lutego 2022 r. sprzedaż zwiększyła się we wszystkich działach budownictwa. Największe wzrosty rok do roku odnotowały przedsiębiorstwa zajmujące się budową budynków o 44,9 proc., oraz specjalizuje się w obiektach inżynierii lądowej i wodnej – o 23,2 proc.
W ujęciu miesięcznym największymi wzrostami mogły się pochwalić podmioty specjalizujące się we wznoszeniu obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 63,2 proc. oraz budową budynków o 37,0 proc.