Świetny plan Ray-Bana: położył łapę na sklepach optycznych, więc oprawki będą sprzedawały się same
Firma EssilorLuxottica, która jest właścicielem marki Ray-Ban przejmie Grand Vision. Do tej holenderskiej spółki należy m.in. sieć salonów Vision Express – informuje Reuters.
EssilorLuxotica już jest potentatem na rynku, a teraz dodatkowo umocni jeszcze swoją pozycję. Firma powstała w 2018 r. w wyniku fuzji między producentem soczewek Essilor i Luxoticą – spółką zajmującą się sprzedażą luksusowych okularów.
Poza Ray-Banami w portfolio francusko-włoskiego producenta znajduje się tez Prada, Ralph Lauren czy Chanel.
Teraz kolos robi kolejny duży krok.
Przejęcie Grand Vision będzie oznaczać, że w jego ręce wpadnie 7 tys. sklepów w 40 krajach. Rocznie korzysta z nich 150 mln klientów. Transakcja będzie warta 8,1 mld dol. i została ogłoszona, gdy EssilorLuxottica podał, że zarobki za pierwszą połowę przekroczyły szacunki analityków. Firma powiedziała również, że cena oferty wzrośnie z 28 euro do 28,42 euro za akcję, jeśli przejęcie nie zakończy się w ciągu 12 miesięcy.
EssilorLuxottica chce w ten sposób dotrzeć do wszystkich segmentów rynku, od szkieł z Essilor po okulary z Luxotticą i sprzedaż detaliczną z GrandVision - powiedział cytowany przez agencję Gregoire Laverne, zarządzający funduszami w Roche Brune Asset Management.
Na przeszkodzie może stanąć już tylko Unia Europejska.
Unijni urzędnicy już wcześniej długo rozpatrywali połączenie Essilor z Luxotticą. Obawy mają również Amerykanie. Kolejna fuzja może doprowadzić do zbyt dużej koncentracji na rynku. Efekty łatwo przewidzieć. Część z nas okulary musi przecież nosić niezależnie od cen, jakie dyktują koncerny. A, że akurat jeden z nich zaczyna wyrastać na monopolistę…