REKLAMA

Wielka wojna o paczkomaty. Sprzedaje w nich Amazon, AliExpress, a Allegro chce je tylko dla siebie

Amazon nawiązał współpracę z inPostem. Przesyłki zamawiane za pośrednictwem tej platformy już teraz można odbierać za pomocą paczkomatów. Nie wiadomo jednak, jak potoczą się losy tego sojuszu, bo chrapkę na przejęcie InPostu ma… największy rywal Amazona na polskim rynku, czyli Allegro.

-paczkomaty-InPost-giełda
REKLAMA

Informacja o nawiązaniu współpracy między InPostem a Amazonem, o której pisze „Puls Biznesu”, nie została jeszcze oficjalnie potwierdzona. Wszystko wskazuje jednak na to, że porozumienie doszło do skutku. Na niemieckiej stronie handlowego giganta pojawiła się opcja odbioru przesyłek w paczkomatach.

REKLAMA

W Polsce firma prowadzona przez Jeffa Bezosa prowadzi negocjacje z Pocztą Polską. Jeżeli po planowanym przez Black Friday debiutem na naszym rynku Amazon zacznie oferować dostawy także za pomocą kurierów InPostu, stanie się z miejsca bardzo poważnym zagrożeniem dla Allegro. Spółka kierowana przez Rafała Brzoskę w trakcie pandemii mocno przyspieszyła ekspansję i ma już ponad 9 tys. urządzeń.

Kolejka chętnych do paczkomatów

Jej potencjałem trzeba się jednak dzielić w wieloma graczami, między innymi z bliską konkurencją. W ubiegłym roku InPost dogadał się przecież z AliExpress, z którego korzysta już kilka milionów Polaków. Największym klientem firmy Brzoski pozostaje jednak Allegro.

Lider polskiego rynku e-commerce podpisał z inPostem umową na najbliższych 7 lat. Tuż po debiucie giełdowym prezes Allegro Francois Nuyts podkreślał, że jego firma ma prawo pierwokupu inPostu, jeżeli właściciele operatora otrzymają ofertę sprzedaży (głównym udziałowcem jest spółka AI Prime, która należy z kolei do Advent International), lub sami postanowią wejść na parkiet.

I jeżeli wierzyć pogłoskom, sytuacja staje się coraz bardziej dynamiczna. Advent International poważnie myśli o ofercie publicznej i wypuszczeniu InPostu na giełdę. PAP Biznes informuje, że IPO miałoby być przeprowadzone na parkiecie nie w Warszawie, a w Londynie. Fundusz wycenił wartość inPostu na 2 mld euro.

Polski rynek coraz bardziej dochodowy

REKLAMA

Z raportu firmy RetailX dla organizacji eCommerce Europe wynika, że polski rynek e-commerce ma w tym roku osiągnąć wartość ok. 15 mld euro, co oznaczałoby wzrost o niemal jedną trzecią. Prawie połowę tych obrotów robią potężne platformy internetowe, które wyprzedzają już nawet e-sklepy. W walce o te pieniądze przewagę z racji skali działania ma z pewnością Amazon. Allegro musi więc wyciągnąć asa z rękawa. I niewykluczone, że niebawem to zrobi.

Z punktu widzenia serwisu taka transakcja miałaby same plusy. Allegro zapewniłoby sobie stałą cenę dostaw, niezależnie od sytuacji na rynku. A jego najwięksi konkurenci musieliby... dogadać się z nim w kwestii korzystania z paczkomatów. Próbuję sobie takie negocjacje zwizualizować, ale chyba brakuje mi do tego wyobraźni.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA