Z okazji zbliżającego się Święta Pracy, portal Pracuj.pl udostępnił raport, który pokazuje ewolucje potrzeb Polaków zatrudnionych na etacie. Pracownicy coraz częściej cenią sobie równowagę między życiem zawodowym a osobistym, więc firmy prześcigają się w coraz to innowacyjnych benefitach. Eksperci ujawniają, co przyciąga pracowników do firm bardziej: echo dawnych tradycji, czy dzisiejsza awangarda?
Z badania Pracuj.pl wynika, że najważniejsze w pracy wciąż są dla nas te aspekty, o które walczyły poprzednie pokolenia. Atrakcyjne wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia to podstawowe czynniki, które badani wskazują jako najważniejsze benefity pracownicze. Mimo to dziś, żeby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku pracy i przyciągnąć najlepszych kandydatów, pracodawcy starają się zaoferować o wiele więcej niż dobrze płatną, pewną pracę. Sięgają więc po benefity, które stają się coraz ciekawsze i coraz bardziej nietypowe.
Z zagranicy docierają informacje o coraz bardziej wyszukanych benefitach wprowadzanych przez firmy. Niektóre z nich brzmią wręcz nieprawdopodobnie jak choćby czas wolny w środku dnia pracy, który pracownicy mogą przeznaczyć na surfowanie. Zachęca do tego swój zespół firma produkująca odzież outdoorową, Patagonia.
Co więcej, firma informuje pracowników w ogólnofirmowych komunikatach na temat tego, kiedy przewidywane są szczególnie dobre warunki do surfowania. W kalifornijskiej siedzibie Netflixa nie ma z kolei oficjalnych godzin pracy, firma nie rejestruje dni urlopowych ani przepracowanych godzin. W tym kontekście postulat czterodniowego tygodnia pracy podnoszony co jakiś czas w Polsce, wydaje się mało postępowy - podaje portal Pracuj.pl.
Nietypowe benefity mają szansę stać się standardem na rynku pracy
Z analizy danych Pracuj.pl, można wywnioskować, że nie wszystkie nietypowe benefity mają szansę stać się standardem na rynku pracy. Niektóre jednak powoli pokonują tę ścieżkę jak choćby te, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników. Choć nadal nie są powszechne, to coraz więcej osób przynajmniej o nich słyszało.
Jolanta Lewandowska–Bitkowska, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl. uważa, że to istotne, bo miliony Polek i Polaków zmagają się z trudnościami psychicznymi. Coraz częściej mówi się o zaburzeniach lękowych, które jak pokazują statystyki, są częstsze niż depresja.
Rosnąca otwartość na zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym powoduje, że takie benefity, jak bezpłatne konsultacje z psychologiem czy terapeutą niezależnie od tego, czy w formie stacjonarnych, klasycznych sesji czy asynchronicznego czatu z psychologiem jeszcze kilka lat temu były czymś wyjątkowym, a dziś dołączają do klasycznego wachlarza pozapłacowych dodatków, z których chętnie korzystają pracownicy - komentuje Jolanta Lewandowska–Bitkowska.
Dodaje ona, że podobnie jest z możliwością przychodzenia do pracy z własnym zwierzęciem. Jeszcze jakiś czas temu było to ekstrawagancją, dziś umożliwia to coraz więcej firm. A biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce więcej jest obecnie gospodarstw domowych posiadających zwierzę niż dziecko, wybór benefitów związanych z pupilami z pewnością będzie się rozszerzać. Choćby o ubezpieczenie weterynaryjne, które już teraz oferują niektóre firmy.
Wachlarz benefitów pozapłacowych powiększa się niemal z każdym rokiem, a jego granice wyznacza jedynie kreatywność pracodawców. I choć wiele nietypowych, nowych benefitów ma niewielką szansę przyjąć się powszechnie, to jednak te, które zaspokajają realne potrzeby pracowników, zostają często na stałe i stają się rynkowym standardem – mówi Jolanta Lewandowska–Bitkowska, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Ekspertka przyznaje, że aby tak się stało, benefity muszą wnosić konkretną wartość dla pracowników. Tylko wtedy bowiem wpłyną na poprawę ich dobrostanu i jednocześnie staną się atrakcyjne, a o to przecież w benefitach pozapłacowych chodzi.
Z najnowszego badania Pracuj.pl wynika też, że o wsparciu psychologicznym dofinansowanym przez pracodawcę słyszało kiedykolwiek 17 proc. badanych, a 13 proc. z nich przyznało, że taki benefit funkcjonuje w ich miejscu pracy. Podobnie wypada możliwość przychodzenia do biura ze zwierzęciem – słyszało o niej 18 proc. badanych przez Pracuj.pl, a 11 proc. z nich sama może obecnie skorzystać z takiego udogodnienia.
Więcej wiadomości na temat zatrudnienia można przeczytać poniżej:
Polacy chcą elastycznego czasu pracy
Pomimo tego, iż dzietność w Polsce regularnie spada, osoby, które decydują się na potomstwo, coraz częściej mogą liczyć na dodatkowe wsparcie od swoich pracodawców. Może ono przybierać różną formę jak choćby możliwość przyprowadzania do biura dziecka i pozostawienia go pod profesjonalną opieką zapewnioną przez firmę. Z takim benefitem, jak pokazało badanie Pracuj.pl, spotkało się kiedykolwiek 20 proc. respondentów. Z kolei w miejscach pracy 11 proc. z nich obecnie istnieje taka możliwość.
Sporym ułatwieniem dla rodziców, choć nie tylko dla nich może być także bardziej elastyczne podejście do godzin świadczenia pracy. Jeśli chodzi o skrócenie standardowego czasu pracy, to 1 na 5 badanych (21 proc.) spotkało się z czterodniowym tygodniem pracy, a 1 na 10 obecnie może skorzystać z takiej możliwości. Niemal tyle samo (22 proc.) słyszało o siedmiogodzinnym dniu pracy, a w miejscu zatrudnienia 12 proc. respondentów taki benefit funkcjonuje obecnie - twierdzi platforma.
Z elastycznym czasem pracy, ustalanym przez pracownika, spotkało się najwięcej, bo 28 proc. badanych, a 1 na 5 przyznaje, że takie rozwiązanie już teraz funkcjonuje w jego miejscu pracy.
Agata Roszkiewicz, Ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl. przyznaje, że w kontekście czasu wolnego od pracy coraz częściej mówi się także o beneficie przeznaczonym dla kobiet, jakim jest tzw. urlop menstruacyjny. To dodatkowe płatne dni wolne, z których mogą skorzystać kobiety. Z takim benefitem kiedykolwiek spotkało się 14 proc. badanych przez Pracuj.pl, a 9 proc. przyznaje, że już teraz funkcjonuje on w ich miejscu zatrudnienia.
Czas pracy w Polsce reguluje kodeks pracy. Wynosi on 40 godz. tyg., czyli 8 godz. dziennie i tylko osoby, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym mogą pracować o godzinę dziennie krócej. Inaczej jest za granicą, gdzie niektóre kraje już teraz wprowadziły lub testują skrócony dzień pracy. Jest tak m.in. we Francji, Niemczech, Danii, Szwecji czy Holandii. W niektórych z tych państw pracownicy spędzają w pracy nawet prawie 10 godz. tyg. mniej niż Polacy – dodaje Agata Roszkiewicz.
Roszkiewicz zauważa, że do Sejmu trafiają już wnioski postulujące skrócenie dnia pracy z ośmiu do siedmiu godzin. Wydaje się jednak, że czeka nas jeszcze długa droga, zanim taki scenariusz będzie miał szansę na realizację w Polsce.
Te aspekty pracownicy cenią sobie najbardziej
A jakie aspekty pracy najbardziej cenią sobie pracownicy? Czy na pewno te najbardziej wyszukane?
Respondenci uznali za najważniejsze przede wszystkim satysfakcjonujące wynagrodzenie, wskazane przez 57 proc. badanych. Na drugim miejscu pod względem ważności uplasowała się stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia, którą podkreśla 41 proc. respondentów.
Według wskazań portalu przyjazny i zmotywowany zespół również znalazł uznanie - na ten aspekt wskazało 29 proc. respondentów To nieco wyższa pozycja niż możliwości rozwoju zawodowego oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym (work–life balance) - każde z nich otrzymało 28 proc. wskazań. Elastyczne godziny pracy (np. elastyczny grafik) zostały podkreślone przez 24 proc. badanych, natomiast możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej okazała się ważna dla 20 proc. respondentów.
Mniej istotne, ale wciąż znaczące dla części pracowników, okazały się dostęp do dofinansowywanych kursów i szkoleń (16 proc. wskazań), oraz benefity i świadczenia pozapłacowe, takie jak opieka medyczna, karty zniżkowe czy karta sportowa, (14 proc.).
Firmowe wsparcie dla młodych rodziców, w tym dodatkowe urlopy i dofinansowanie przedszkola, uznaje za ważne 10 proc. badanych – choć należy mieć na uwadze, że grupa badana nie składała się wyłącznie z rodziców, co może wpływać na wynik. Na dalszym planie znalazły się pozycja firmy na rynku i jej renoma, co jest ważne tylko dla 8 proc. respondentów, oraz działania proekologiczne i charytatywne firmy, które zainteresowały 6 proc. badanych.
W obliczu obchodów Święta Pracy, będącego przypomnieniem starań, jakie poprzednie pokolenia podejmowały, walcząc o lepsze warunki pracy i dobre traktowanie w miejscu zatrudnienia, tym ciekawsze są obserwacje czynników, które w dzisiejszych czasach są dla pracowników najistotniejsze. Jasno widać, że dziś podobnie, jak przed laty liczy się przede wszystkim nie kreatywność w wymyślaniu benefitów, lecz to, czy wpływają one bezpośrednio na ich życie i ogólny dobrostan, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo - podsumowuje Pracuj.pl.
Badanie „Nowe trendy w rekrutacji - nowe oczekiwania” zostało przeprowadzone w marcu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.