REKLAMA

Skąd Elon Musk ma takie chody u Chińczyków? Dali mu kredyty, jakich nie dostają firmy z USA

1,4 mld dol. według 90 proc. referencyjnej rocznej stopy procentowej. Na nowy kredyt na fabrykę Tesli w Szanghaju zrzuci się kilka wielkich chińskich banków. Na takie warunki pożyczki mogą liczyć wyłącznie najlepsi klienci chińskich banków.

Elon Musk załatwił Tesli kredyt w chińskich bankach. Takich warunków nie mają amerykańskie firmy
REKLAMA

Wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami trwa w najlepsze, a rządy obu krajów nie ograniczają się do wzajemnego nakładania ceł na importowane towary, ale także próbują zaszkodzić interesom konkretnych firm.

W tak niesprzyjających okolicznościach jedna z czołowych amerykańskich firm z branży przemysłowej i nowych technologii robi z Chińczykami interesy, jakby oba kraje łączył co najmniej sojusz handlowy.

Jak dowiedział się Reuters, wielkie chińskie banki, w tym China Construction Bank, Agricultural Bank of China, Industrial and Commercial Bank of China oraz Shanghai Pudong Development Bank, udzielą Tesli pięcioletniego kredytu o wartości 1,4 mld dol. To prawie trzykrotnie więcej, niż suma, na którą opiewał poprzedni, roczny kredyt udzielony w tym roku Tesli przez chińskie banki.

Pekin sprzyja Tesli

Jednak to nie suma tej pożyczki, a jej warunki finansowe robią wrażenie. Kredyt został udzielony na preferencyjnych warunkach, na jakie mogą liczyć tylko najlepsi klienci chińskich banków.

W przypadku chińskich przedsiębiorstw czy firm z krajów, w których Pekin prowadzi ekspansję gospodarczą, oprocentowanie na poziomie 90 proc. stawki referencyjnej rocznej stopy procentowej raczej nie dziwi. Jednak w przypadku amerykańskiej Tesli?

Cieplarniane warunki w Chinach dla firmy Elona Muska nie powinny jednak dziwić, biorąc pod uwagę dotychczasową historię inwestycji ekscentrycznego miliardera w tym kraju.

Bez małżeństwa z przymusu

Tesla wybudowała pod Szanghajem fabrykę ochrzczoną jako Gigafactory 3, w której będzie produkować nie tylko baterie, ale także samochody elektryczne. Z taśm produkcyjnych już zjeżdża bestsellerowy Model 3, a wkrótce dołączy do niego nowy Model Y.

REKLAMA

Elonowi Muskowi nie tylko udało się gładko uzyskać wszystkie konieczne pozwolenia na produkcję i sprzedać tych samochodów na chińskim rynku, ale przede wszystkim inie musiał w tym celu wchodzić w spółkę joint-venture z chińskim producentem, jak ma to miejsce w przypadku wszystkich zagranicznych potęg motoryzacyjnych.

Na deser szef Tesli załatwił zwolnienie z cła, co w dobie wojny handlowej Waszyngtonu i Pekinu jest nie lada osiągnięciem.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-14T22:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T16:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T14:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T13:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T10:35:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T21:40:47+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T18:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T09:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T08:42:04+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T07:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T06:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T05:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T16:42:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T15:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T14:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T12:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T11:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T09:10:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA